Over ons Actueel Evenementen Promoties

Non-interceptive beam current and position monitors for a cyclotron based proton therapy facility

Promotie:Dhr. S. (Sudharsan) Srinivasan
Wanneer:13 januari 2021
Aanvang:11:00
Promotors:dr. S. (Sytze) Brandenburg, prof. dr. J.M. Schippers
Copromotor:dr. P.A. Duperrex
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Non-interceptive beam current and position monitors for a cyclotron
based proton therapy facility

Niet-interceptieve straalstroom- en positiemonitors voor een op cyclotron gebaseerde protontherapiefaciliteit

Srinivasan beschrijft in zijn proefschrift de ontwikkeling van twee niet-interceptieve instrumenten voor het meten van bundelstroom en bundelpositie in de bundellijnen van de PROSCAN-protontherapiekliniek van het Paul Scherrer Institut in Villigen, Zwitserland. De motivatie voor deze ontwikkeling is dat deze metingen nu gedaan worden met ionisatiekamers (IC's) die de kwaliteit van de bundel te veel verslechteren door meervoudige verstrooiing.

Op basis van de bundeleigenschappen en bundelstroom (0.1 – 10 nA) is ervoor gekozen te onderzoeken of met een resonante trilholte een goede meting van de bundelintensiteit (nauwkeurigheid 0.05 nA) en bundelpositie (nauwkeurigheid 0.5 mm) te realiseren is. Verder was de mogelijkheid een eenvoudige en compacte mechanische constructie zonder bewegende delen te realiseren een belangrijke rol bij deze keuze.

Experimenten in een testopstelling en in de protonenbundel laten een meetgevoeligheid zien, die goed met de verwachtingen overeenkomt. De bundelstroom kan gemeten worden vanaf 0.15 nA met een resolutie van 0.05 nA. De bundelpositie kan gemeten worden met de noodzakelijke 0.5 mm nauwkeurigheid en een resolutie van 0.5 mm. Srinivasan beschrijft het ontwerp, de tests en de toepassing van beide typen resonatoren in de protonenbundel, alsmede hun verdere verbetering en beperkingen.

CV Sudharsan Srinivasan Sudharsan Srinivasan (1990) studeerde Werktuigbouwkunde aan het National Institute of Technology (NIT) Raipur in India. Daarna studeerde hij Nucleaire Toepassingen aan de Fachhochschule Aachen in Duitsland. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de faculteit Medische Wetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: Non-Interceptive Beam Current and Position Monitors for a Cyclotron Based Proton Therapy Facility.