Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
HandbikeBattle A challenging handcycling event

Onderzoek naar het testen van fitheid, handbiketraining en effecten van deelname aan de HandbikeBattle

Fysieke inactiviteit is een wereldwijd gezondheidsprobleem. Mensen met een fysieke beperking zijn het minst fysiek actief. Dit is een probleem, omdat fysieke inactiviteit kan leiden tot een verminderde fitheid en gezondheid. Fysiek actief worden en blijven, is lastig. Om mensen met een fysieke beperking actief te krijgen, is de HandbikeBattle in 2013 voor het eerst georganiseerd. De HandbikeBattle is een uitdagend jaarlijks handbike-evenement in de bergen in Oostenrijk. Deelnemers beklimmen de berg, 20.2 kilometer lang met 863 hoogtemeters, op armkracht in de handbike. Elk jaar doen twaalf Nederlandse revalidatiecentra mee met ieder een team van vier tot zes oud-revalidanten. Ze trainen vier tot vijf maanden. De deelnemers trainen samen met hun teamgenoten, maar dienen ook initiatief te nemen om zelf thuis te trainen of met familie en vrienden.

Sinds 2013 is er een observationele studie gekoppeld aan het evenement om de effecten van deelname aan de HandbikeBattle te onderzoeken. Alle deelnemers worden fysiek en mentaal gemonitord vanaf de start van de trainingsperiode tot een jaar na hun deelname aan het evenement. In haar proefschrift onderzocht Kouwijzer de effecten van deelname aan het HandbikeBattle-project op fitheid en kwaliteit van leven en beantwoordde ze klinische vragen op het gebied van fitheidstesten en handbiketraining.

De resultaten van de studie laten zien dat de fitheid verbeterde tijdens de trainingsperiode en dat dit effect op lange termijn werd vastgehouden. Daarnaast was er een verbetering in kwaliteit van leven die samenhing met verbetering in fitheid. Bovendien gaven de resultaten een goed beeld van de trainingsbelasting. Ten slotte heeft Kouwijzer meer informatie kunnen vergaren over hoe deze populatie het best getest kan worden om een goed trainingsprogramma voor te kunnen schrijven.

CV Ingrid Kouwijzer Ingrid Kouwijzer (1986) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Leiden en Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarna was zij werkzaam als promovenda bij Revalidatiecentrum Heliomare. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: HandbikeBattle: a challenging handcycling event. A study on physical capacity testing, handcycle training and effects of participation.