Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Methodological aspects and standardization of PET radiomics studies

Methodologische aspecten en standaardisatie van PET radiomics

Een behandeling op maat van oncologische patiënten is momenteel één van de uitdagingen. Aan de hand van enerzijds het genotype van de tumor en anderzijds het fenotype van de tumor, verkregen met behulp van medische beeldvorming, kan belangrijke informatie verkregen worden over de mogelijke behandelingsgevoeligheid of resistentie van de tumor. Deze verkregen informatie kan artsen helpen een weloverwogen onderbouwde keuze te maken voor de behandelstrategie. In haar proefschrift richtte Pfaehler zich op de snel opkomende ontwikkelingen op het gebied van beeldanalyse: radiomics-analyse. Deze analyse beoogt het tumorfenotype in zoveel mogelijk detail te beschrijven door een groot aantal gegevens uit medische beelden te berekenen (de radiomic features). Hiermee kan radiomics een belangrijke rol spelen in klinische besluitvorming in de toekomst.

Medische beeldvorming met behulp van PET (Positron Emissie Tomografie) is gebaseerd op het visualiseren van metabolische processen in het lichaam en wordt vaak binnen de oncologie ingezet voor het stellen van de diagnose, prognose en het bepalen van het ziektestadium. In de literatuur is de veelbelovende toegevoegde waarde van de uit medische beelden verkregen radiomic features voor diagnose en behandelrespons al beschreven. Echter, doordat radiomics-analyse een aantal uitdagingen met zich meebrengt, worden radiomic features tot op heden alleen gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden en is klinische implementatie uitgebleven. Eén van de uitdagingen is de lage reproduceerbaarheid van radiomic features. Kortom: wanneer dezelfde patiënt gescand wordt in verschillende ziekenhuizen, zal een groot deel van de verkregen features tussen de beelden verschillen. In elk ziekenhuis zou dan een andere conclusie getrokken kunnen worden op basis van de verkregen radiomic features.

Met behulp van standaardisatie van het maken en bewerken van medische beelden zou harmonisatie tussen ziekenhuizen, en hiermee van een groot deel van de radiomic features, kunnen worden gewaarborgd.

CV Elisabeth Pfaehler Elisabeth Pfaehler (1985) studeerde Wiskunde aan de Humboldt-Universiteit van Berlijn. Daarna was zij werkzaam als softwareontwikkelaar bij het Fraunhofer Instituut MeViS in Bremen en bij een klein bedrijf als projectmanager. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Op dit moment is ze onderzoeker bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde in Augsburg, Duitsland. De titel van haar proefschrift luidt: Methodological aspects and standardization of PET radiomics studies.