Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. W. (Wenxuan) Zhang
Wanneer:10 mei 2021
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. F. (Folkert) Kuipers, prof. dr. R.P.H. Bischoff, prof. dr. D.J. (Dirk-Jan) Reijngoud
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Applying lipidomics strategies to study lipid metabolic diseases

Lipidomics-strategieën toepassen om lipidenmetabole ziekten te bestuderen

Lipiden zijn metabolieten die een grote rol spelen in essentiële fysiologische functies. Het patroon van verdeling en samenstelling van lipiden in verschillende biologische materialen zou dus waardevolle informatie kunnen opleveren over de gezondheidstoestand van een individu en de ontwikkeling van ziekten. Lipidomics verwijst naar de “omics-technologie” waarmee toegang verkregen kan worden tot deze belangrijke informatie. Lipidomics combineert geavanceerde analytische technieken, voornamelijk gebaseerd op massaspectrometrie, en specifieke softwaretools. Deze combinatie is cruciaal om honderden tot duizenden lipiden tegelijkertijd te identificeren en te kwantificeren. Statistische hulpmiddelen om de verkregen gegevens snel en volledig te analyseren, verbeteren de toepasbaarheid van lipidomics voor een breed scala aan biologische en klinische vragen.

In haar proefschrift richtte Zhang zicht op de huidige problemen in de pre-analytische fase in lipidomics, en werd een algemene lipidomics-pijplijn gevestigd voor verschillende biologische toepassingen. Daarnaast heeft ze de lipidomics-strategieën toegepast om de verfijnde relaties tussen lipidenprofielen en verschillende stofwisselingsstoornissen te verduidelijken, waaronder extreme dyslipidemieën, aangeboren afwijkingen van middellange keten acyl-CoA dehydrogenase (MCAD) -deficiëntie en niet-alcoholische steatohepatitis.

Ten slotte heeft ze de resterende technische en post-analytische uitdagingen en kansen belicht om lipidomics te integreren met andere omics-technieken voor klinisch onderzoek en in het klinische onderzoek van patiënten met een niet-gediagnosticeerde ziekte.

CV Wenxuan Zhang Wenxuan Zhang (1990) studeerde Life Science and Technology aan de Northwest University in Xi'an, China. Na het behalen van haar diploma, verhuisde ze naar Nederland en vervolgde haar masterstudie Biomoleculaire Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna begon ze haar promotieproject bij de afdeling Lever-, Spijsverterings- en Metabole Ziekten in de Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen onder begeleiding van prof. F. Kuipers, prof. R.P.H Bischoff en prof. D.J. Reijngoud. Ze presenteerde haar werk ook op verschillende nationale en internationale conferenties. De titel van haar proefschrift luidt: Applying lipidomics strategies to study lipid metabolic diseases.