Over ons Actueel Evenementen Promoties

Site-selective modification of aminoglycoside antibiotics for therapeutic and diagnostic applications

Promotie:Mw. E.M. (Eliza) Warszawik
Wanneer:08 januari 2021
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. A. Herrmann
Copromotor:dr. P. (Patrick) van Rijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Site-selective modification of aminoglycoside antibiotics for
therapeutic and diagnostic applications

De stijgende niveaus van antimicrobiële resistentie en het gebrek aan behandelingsopties, vooral voor multiresistente gramnegatieve bacteriën, vormen een ernstige bedreiging voor de menselijke gezondheid.

Aminoglycosiden zijn een krachtige klasse van breedspectrum bacteriedodende antibiotica, die de laatste decennia in gebruik zijn. Deze klasse van geneesmiddelen is vooral waardevol bij de behandeling van bacteriële infecties veroorzaakt door aerobe Gram-negatieve pathogenen en veelbelovende bouwstenen voor de ontwikkeling van nieuwe leads. Aminoglycosiden en hun derivaten vertoonden een groot potentieel voor de ontwikkeling van nieuwe verbindingen met antimicrobiële activiteit tegen resistente bacteriën. Het verdere gebruik van aminoglycosiden en de ontwikkeling van nieuwe leads vereist echter een beter begrip van de werkingsmechanismen van geneesmiddelen en hun derivaten en het verkrijgen van meer inzicht in mechanismen van bacteriële resistentie.

In dit werk hebben we chemo- en regioselectieve modificatiemethoden toegepast om nieuwe aminoglycosidederivaten te produceren voor therapeutische en diagnostische toepassingen.