Over ons Actueel Evenementen Promoties

A struggle towards optimization of mineralized tissue engineering
Promotie:X. (Xenos) Petridis, MSc
Wanneer:28 september 2020
Aanvang:11:00
Promotors:dr. L.W.M. van der Sluis, prof. dr. M.C. (Martin / Marco) Harmsen
Copromotor:dr. P.K. Sharma
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
From biofilm disinfection to bacterial stem cell modulation and
dentin matrix-driven stem cell mineralization

Huidige klinische protocollen van de revitalisatiebehandeling geoptimaliseerd

Tegenwoordig wordt het gebruik van de eigen stamcellen van de patiënt voor tandheelkundige behandelingen (revitalisatiebehandeling) steeds populairder. Deze behandeling kan pijn en ontsteking verhelpen, dikwijls resulterend in hervatting van de ontwikkeling van wortels met geremde groei. Dit wordt regelmatig aangetroffen bij jonge patiënten met tandletsel. Ondanks de goede resultaten wordt de voorspelbaarheid van de revitalisatiebehandeling in twijfel getrokken. Bacteriële biofilms, de aard van stamcellen en de kwaliteit en kwantiteit van bioactieve moleculen uit het wortelkanaal die stamcellen kunnen sturen in de ontwikkeling, zijn factoren die het succes van de behandeling kunnen beïnvloeden.

In zijn proefschrift onderzocht Petridis de anti-biofilm capaciteit van verschillende wortelkanaalspoelmiddelen die gebruikt worden bij revitalisatiebehandelingen. Als eerste toonde hij aan dat de structuur van de biofilm zelf het werkingsmechanisme van de spoelvloeistoffen bepaalt. Vervolgens heeft hij laten zien dat specifieke receptoren op stamcellen, die geactiveerd worden door bacteriële en biofilm componenten, de verschijningsvorm van de stamcellen reguleren. Dat bepaalt of tandherstel of ontsteking plaatsvindt. Als laatste heeft hij de potentie van mineralisatie van verschillende stamcelpopulaties onderzocht onder invloed van bioactieve moleculen, afkomstig uit dentine.

De resultaten van het onderzoek beschreven in dit proefschrift dragen bij aan het optimaliseren van de huidige klinische protocollen van de revitalisatiebehandeling. Dit verbetert op termijn het succes van de behandeling.

CV Xenos Petridis

Xenos Petridis (1984) studeerde Tandheelkunde aan de Universiteit van Athene, Griekenland. Daar rondde hij ook de postacademische opleiding tot endodontoloog af. Sinds 2015 werkt hij in Groningen als tandarts-endodontoloog, docent en onderzoeker bij het Centrum Tandheelkunde en Mondzorgkunde in het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: "From biofilm disinfection to bacterial stem cell modulation and dentin matrix-driven stem cell mineralization. A struggle towards optimization of mineralized tissue engineering."