Over ons Actueel Evenementen Promoties

Clashrooms

Interethnic peer relationships in schools
Promotie:Mw. M. (Marianne) Hooijsma
Wanneer:13 februari 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. D.R. (René) Veenstra, A. (Andreas) Flache, Prof
Copromotors:dr. J.K. (Jan Kornelis) Dijkstra, dr. G.E. (Gijs) Huitsing
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Clashrooms

Etnisch diverse ‘classrooms’ niet per se ‘clashrooms’

De etnische diversiteit onder Nederlandse scholieren groeit, zoals in de samenleving als geheel. Sommigen zijn bezorgd dat dit leidt tot toenemende spanningen tussen etnische groepen, wellicht zodanig dat etnisch diverse klassen ‘clashrooms’ worden.

Marianne Hooijsma onderzocht zowel positieve als negatieve interetnische relaties tussen klasgenoten aan de hand van sociale-netwerkgegevens. De resultaten laten zien dat jongeren bij voorkeur omgaan met leeftijdsgenoten uit dezelfde etnische groep, terwijl negatieve relaties (zoals afwijzing en pesten) niet vaker voorkomen tussen jongeren met verschillende etnische achtergronden dan tussen jongeren van dezelfde etniciteit.

Etnische diversiteit op scholen gaat dus niet per se samen met spanningen tussen etnische groepen. De beperkte aanwezigheid van positieve relaties tussen etnische groepen op school hangt echter wel samen met een minder positieve houding tussen etnische groepen, vooral de houding van Nederlandse jongeren ten opzichte van jongeren met een niet-Nederlandse achtergrond.

Het bredere sociale netwerk is van belang voor het identificeren van condities waaronder jongeren etnische grenzen overschrijden in hun sociale relaties. Verschillende factoren uit het netwerk kunnen de belemmerende impact van etniciteit op positieve relaties verminderen. Gelijkenis in eigenschappen anders dan etniciteit, zoals eenzelfde positie in het pestnetwerk, bevordert bijvoorbeeld sociale relaties tussen jongeren met verschillende etnische achtergronden.