Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Brain-selective nutrients in pregnancy and lactation

Gehaltes van brein-selectieve voedingsstoffen bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven niet optimaal

Het voedingspatroon van mensen is de afgelopen duizenden jaren drastisch veranderd, en dat heeft ook effect op de voedingsstoffen die wij binnenkrijgen. Om ons brein goed te ontwikkelen hebben we een hele rits aan zogenoemde brein-selectieve voedingsstoffen nodig, waaronder jodium, vitamine D en B12, ijzer, selenium, visolievetzuren, zink en koper. Deze voedingsstoffen zijn daarom belangrijk voor ongeboren kinderen en baby’s. In dit proefschrift onderzocht Stoutjesdijk de gehaltes van brein-selectieve voedingsstoffen bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Voor het onderzoek vergeleek Stoutjesdijk vrouwen uit Nederland, Curaçao, Vietnam, Maleisië en Tanzania. De gehaltes brein-selectieve voedingsstoffen bleken bij vrouwen die borstvoeding gaven nogal te verschillen. In vergelijking met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen voor pasgeboren baby’s hadden de vrouwen met name een tekort aan vitamines D en B12, jodium en selenium.

Bij zwangere Nederlandse vrouwen zag Stoutjesdijk een tekort aan visolievetzuren, vitamine D en jodium. Volgens de promovendus is het belangrijk om deze gehaltes in de gaten te houden voor een optimale ontwikkeling van het ongeboren kind. Ook vind ze dat we gedurende ons hele leven moeten letten op een goede leefstijl waarbij we de juiste voedingsstoffen binnen krijgen. Eventueel kan het slikken van supplementen de voeding binnen deze leefstijl aanvullen.

Curriculum Vitae

Eline Stoutjesdijk (1986) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Laboratoriumgeneeskunde van het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als klinisch chemicus in opleiding bij het Ziekenhuis Gelderse Vallei en Radboudumc. De titel van haar proefschrift luidt: “Brain-selective nutrients in pregnancy and lactation”.