Over ons Actueel Evenementen Promoties

Women’s lifestyle and sexual function

The effects of a preconception intervention in women with obesity
Promotie:Mw. M.D.A. (Matty) Karsten
Wanneer:10 juni 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. A. (Annemieke) Hoek, prof. dr. T.J. Roseboom
Copromotor:dr. H. (Henk) Groen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Women’s lifestyle and sexual function

Lichamelijke, psychologische of sociale problemen spelen gezamenlijk een rol bij een ongezonde leefstijl en de seksuele functie van vrouwen

Vrouwen met overgewicht hebben soms moeite met het vervullen van hun kinderwens. Een verandering in levensstijl, zoals meer aandacht voor gezond eten of meer beweging, zou dit probleem in sommige gevallen op kunnen lossen. In dit proefschrift onderzoekt Karsten of een leefstijlinterventie kan helpen en kan zorgen dat deze vrouwen afvallen, gezonder gaan eten en meer gaan bewegen.

Een groep van bijna 600 vrouwen tussen de 18 en 39 jaar ondergingen de leefstijlinterventie, met aansluitend vruchtbaarheidsbehandelingen. Zij kregen adviezen voor een gezonde leefstijl: om hun dagelijkse energie-inname met 600 calorieën te verminderen en daarnaast meer te bewegen. De leefstijlinterventie zorgde ervoor dat de vrouwen minder gingen snacken en gewicht verloren, meer dan de controlegroep. Om te kijken bij wie deze verandering precies aansloeg, onderzocht Karsten de biologische, psychologische en sociale kenmerken van de vrouwen. Vooral externe eters, vrouwen met een sterke bereidheid tot verandering en vrouwen die niet eerder hulp hadden gehad van een diëtist slaagden erin om af te vallen.

Naast de verandering in leefstijl bleek de interventie ook de seksuele functie van de vrouwen te verbeteren, zelfs tot vijf jaar na deelname. Karsten onderzocht het effect van post-traumatische stress en het effect van cysten op de eierstokken (PCOS) op de seksuele functie en mentale gezondheid van vrouwen. De seksuele functie en symptomen van angst en depressie verschilde niet tussen vrouwen met en zonder PCOS, maar vrouwen met PCOS hadden wel een lagere kwaliteit van leven.

De lichamelijke, psychologische en sociale factoren op het gebied van leefstijl, overgewicht en seksuele functie bleken dus met elkaar samen te hangen. Karsten raad artsen dan ook aan om behandelingen in de toekomst op meerdere van deze factoren te richten voor een effectiever resultaat.

Curriculum Vitae

Matty Karsten (1989) studeerde Nutrition and Health aan de Wageningen Universiteit. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Obstetrie en Gynaecologie van het SHARE-instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "Women’s lifestyle and sexual function: the effects of a preconception intervention in women with obesity".