Over ons Actueel Evenementen Promoties

Peer talk in collaborative writing of primary school students

A conversation analytic study of student interaction in the context of inquiry learning
Promotie:Mw. A.A. (Anke) Herder
Wanneer:19 november 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.M. (Kees) de Glopper, prof. dr. A.J. (Tom) Koole
Copromotor:dr. J. Berenst
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Peer talk in collaborative writing of primary school students

Gesprekken van basisschoolleerlingen tijdens gezamenlijk schrijven

Anke Herder doet in haar proefschrift verslag van een viertal gerelateerde studies naar gesprekken van leerlingen (8-12 jaar) uit de midden- en bovenbouw van zes basisscholen in Nederland, die samen schrijven in de context van projecten voor onderzoekend leren. Een gedetailleerde analyse van de data met behulp van conversatieanalyse heeft nieuwe inzichten opgeleverd vanuit twee invalshoeken: hoe leerlingen gezamenlijk een schrijfproduct tot stand brengen en hoe ze kennis en 'weten' expliciet maken in de interactie. De eerste studie laat zien hoe leerlingen voorstellen voor de tekstinhoud en procedurele voorstellen doen en behandelen tijdens gezamenlijk schrijven. Ten tweede is geanalyseerd hoe de leerlingen in interactie reflecteren op inhoudelijke en talige keuzes tijdens het schrijven. De derde studie laat zien hoe leerlingen worden getriggerd om kennis te delen met hun groepsgenoten. In de vierde deelstudie is het gebruik van uitspraken met ‘ik weet’, ‘jij weet’ en ‘wij weten’ onderzocht om te zien hoe studenten zich verhouden tot onderlinge overeenkomsten en verschillen in kennis en weten. De resultaten van het onderzoek dragen bij aan de huidige inzichten over samen schrijven vanuit een sociocultureel en dialogisch perspectief en aan kennis over voorstelsequenties en epistemische aspecten van gesprekken, zoals bestudeerd vanuit conversatieanalyse.