Over ons Actueel Evenementen Promoties

Biochemical and structural insights in bacterial B-type vitamin transporters of the Pnu family

Promotie:Dhr. R. (Rajkumar) Singh
Wanneer:06 januari 2020
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. D.J. (Dirk) Slotboom
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Biochemical and structural insights in bacterial B-type vitamin
transporters of the Pnu family

Meer inzicht in cellulair transport van B-type vitamines

Alle levende cellen zijn omringd door een biologisch membraan dat dient als een barrière met de buitenwereld. Het membraan is ondoordringbaar voor de meeste wateroplosbare moleculen en bestaat uit een fosfolipide dubbellaag waarin eiwit moleculen zitten ingebouwd, de zogeheten membraaneiwitten.

Een grote groep membraaneiwitten is betrokken bij het transport van opgeloste stoffen en vitamines over de lipide dubbellaag, dat kan zowel import als export zijn. De opname van organische microvoedingsmiddelen waaronder B-type vitamines is essentieel voor organismen die niet in staat zijn om deze essentiële stoffen zelf te maken. De familie van B-type vitamines bestaat uit acht verschillende B-type vitamines (vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 en B12). Er zijn verscheidene membraan transporteiwitten verantwoordelijk voor het transport van deze verschillende vitamines.

Eén familie van transport eiwitten waarvoor deze functie beschreven is, is de familie van de Pnu membraan transporteiwitten. Tijdens zijn promotieonderzoek verkreeg Rajkumar Sing gedetailleerde biochemische en functionele informatie aangaande de Pnu membraan transporteiwitten. Die zijn verantwoordelijk voor transport van B-type vitamines over de membraan zonder dat hier hydrolyse van ATP voor nodig is. Sing gebruikte verscheidene disciplines waaronder moleculaire biologie, biochemie en structurele biologie om het transport van B-type vitamines in detail te kunnen begrijpen.

Het promotieonderzoek van Rajkumar Sing vond plaats binnen het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering van zowel ERC als NWO. Hij werkt nu als postdoc aan het Karolinska institute, Stockholm.