Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Tailoring molecular nano-architectures on metallic surfaces

Fabricage van moleculaire nano-elektronische apparaten

Een manier om de prestatie van elektronische apparaten te verbeteren, is door ze kleiner te maken. Een dergelijke benadering is de afgelopen decennia gebruikt voor de productie van halfgeleider elektronica. Maar inmiddels bereikt deze schaalverkleining een niveau waarop veel natuurkundige verschijnselen de prestaties van de apparaten nadelig beïnvloeden, zoals onvoldoende isolatie tussen omvattende elektronische componenten. Daarom is het belangrijk om nieuwe benaderingen te verkennen voor het fabriceren van moleculaire nano-elektronische apparaten.

In zijn promotieonderzoek werkte Leonid Solianyk een alternatieve benadering uit die zou kunnen worden gebruikt voor productie van moleculaire nano-elektronische apparaten. Met succes gebruikte hij organische moleculen en metaalatomen als bouwstenen om functioneel metaal-organische netwerken op metalen oppervlakken te fabriceren op een beheersbare manier. Hij laat zien hoe de chemische en elektronische eigenschappen van de oppervlakken kunnen worden gewijzigd door de juiste selectie van de bouwstenen, daarbij de weg wordt geëffend voor de fabricage van toekomstige moleculaire nano-elektronische apparaten.

Leonid Solianyk verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Oppervlakken en Dunne Lagen van het Zernike Institute for Advanced Materials, met financiering via de European Research Council.