Over ons Actueel Evenementen Promoties

Porphyromonas gingivalis, the beast with two heads

A bacterial role in the etiology of rheumatoid arthritis
Promotie:Dhr. G. (Giorgio) Gabarrini
Wanneer:12 december 2018
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. A.J. van Winkelhoff, prof. dr. J.M. (Jan Maarten) van Dijl
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Porphyromonas gingivalis, the beast with two heads

Tandplakbacterie Porphyromonas gingivalis nader onderzocht

De tandplakbacterie Porphyromonas gingivalis is berucht om zijn betrokkenheid bij ten minste twee ziektes: de ernstige tandvleesontsteking parodontitis en reumatoïde artritis (RA). De P. gingivalis bacterie is ook verantwoordelijk voor ongeveer 4% van de wereldwijde kosten voor mondzorg, waardoor de bacterie een aanzienlijke kostenpost voor patiënten en ziektekostenverzekeraars kan vormen. De belangrijkste verklaring voor de problemen die P. gingivalis veroorzaakt is te vinden in de vele ziekmakende eiwitten die de bacterie produceert en in zijn leefmilieu, onze mond, uitscheidt.

De recente ontdekking van een eiwit-modificerend enzym van deze bacterie, het Porphyromonas peptidylarginine deiminase (PPAD), heeft de aandacht gevestigd op een mogelijke betrokkenheid van P. gingivalis bij RA. Gabarrini onderzocht de rol van P. gingivalis in de processen die leiden tot RA. Daarnaast heeft hij de cellulaire opbouw en de systemen die P. gingivalis voor eiwituitscheiding benut beschreven, om een beter begrip te krijgen van de factoren die met PPAD reageren. Gabarrini beschrijft in detail de detectie van PPAD op gen- en eiwitniveau in een set van 100 P. gingivalis isolaten, die van patiënten zijn verkregen. Hij toont aan dat dit enzym een specifiek kenmerk is van de P. gingivalis bacterie. Desondanks heeft hij een aantal varianten van de bacterie geïdentificeerd met een afwijkend patroon van PPAD-uitscheiding. In dit proefschrift geeft Gabarrini een beter inzicht in de mogelijke betrokkenheid van P. gingivalis en het PPAD-enzym in de vroege stadia van RA-ontwikkeling.

Giorgio Gabarrini (1987) studeerde Moleculaire Biologie en Genetica aan de Università degli studi di Pavia in Italië. Zijn promotieonderzoek vond plaats binnen het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde en de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). De titel van zijn promotieonderzoek luidt: Porphyromonas gingivalis, the beast with two heads. Hij is nu werkzaam als postdoc bij de afdeling Medische Microbiologie van het UMCG.