Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards in vivo application of oxygen-releasing microspheres for enhancing bone regeneration

Promotie:Mw. A.T. (Arina) Buizer
Wanneer:10 januari 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. S.K. (Sjoerd) Bulstra, prof. dr. A.G. Veldhuizen
Copromotor:dr. R. Kuijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards in vivo application of oxygen-releasing
microspheres for enhancing bone regeneration

Zuurstofafgevende bolletjes voorkomen zuurstofproblemen in weefsels

Zuurstofafgevende bolletjes kunnen weefsels die geen bloedtoevoer krijgen, langer in leven houden. Dat concludeert Arina Buizer in haar proefschrift. Deze zuurstofbolletjes kunnen een methode zijn om nieuw, kunstmatig botweefsel en ander weefsel van zuurstof te voorzien. De bolletjes kunnen mogelijk ook het herstel van weefsel met zuurstoftekort, bijvoorbeeld na een hart- of herseninfarct, bevorderen.

Als er in het lichaam een tekort aan bot is, bijvoorbeeld na een botbreuk of een infectie, wordt meestal lichaamseigen bot gebruikt om het tekort aan bot op te vullen. Maar omdat er niet veel bot in het lichaam beschikbaar is, moeten vaak kunstmaterialen gebruikt worden. Die materialen worden gecombineerd met cellen die nieuw bot kunnen vormen. Helaas sterven die cellen vaak voordat nieuw bot gevormd is door gebrek aan zuurstof.

Buizer toonde in laboratoriumsetting aan dat stamcellen die bot maken, één tot twee procent zuurstof nodig hebben. Zij produceerde microbolletjes die zuurstof afgeven (PTMC-CaO2-bolletjes). In een laboratoriumtest bleken die twintig dagen zuurstof af te geven. Ze plaatste die bolletjes ook in muizen, onder een huidflap waarvan de bloedvaten waren doorgesneden. De huidflap zou normaal gesproken door zuurstoftekort snel afsterven. De microbolletjes maakten echter dat het weefsel minder snel afstierf in de eerste 10 dagen nadat de bolletjes geïmplementeerd werden. Dit resultaat suggereert dat de zuurstofafgevende bolletjes de celoverleving in weefsels met zuurstoftekort ondersteunen en weefselherstel onder omstandigheden met een slechte bloedvoorziening kunnen verbeteren. Dit is niet alleen interessant bij botdefecten, maar ook bij transplantatie en herstel van andere weefsels. Buizer adviseert dan ook onderzoek te doen naar het effect van deze microbolletjes na bijvoorbeeld een hartinfarct.

Arina Buizer (1982) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek is onderdeel van onderzoeksprogramma Regenerate (Restoring Organ Function by means of Regenerative Medicine) van het Kolff Institute. Het onderzoek werd gefinancierd door de Stichting voor Technische Wetenschappen. Buizer is momenteel werkzaam als AIOS orthopedie in het Medisch Centrum Leeuwarden.