Over ons Actueel Evenementen Promoties

A business model design framework for the viability of energy enterprises in a business ecosystem

Promotie:Dhr. A. (Austin) Dsouza
Wanneer:15 januari 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. J.C. Wortmann, prof. dr. G.B. (George) Huitema
Copromotor:dr. H. Velthuijsen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
A business model design framework for the viability of energy
enterprises in a business ecosystem

Nieuw raamwerk voor levensvatbare bedrijfsmodellen van energiebedrijven

Austin Dsouza ontwikkelde een nieuw raamwerk voor het ontwerpen van levensvatbare bedrijfsmodellen in de energiesector. Om de werking van zijn nieuwe raamwerk in de praktijk aan te tonen, paste hij zijn raamwerk toe in twee casussen: een lokaal energie- initiatief (een zonneboerderij) en energiesysteem dat warmte en elektriciteit binnen een industriegebied integreert. De bedrijfsmodellen die met behulp van het raamwerk werden ontwikkeld zijn door experts positief beoordeeld.

De energiesector is momenteel aan grote veranderingen onderhevig onder meer als gevolg van toenemende maatschappelijke en politieke druk om de CO2-uitstoot te verminderen, veranderende klantbehoeften, veranderende regelgeving en de opkomst van nieuwe technologieën. Door al die veranderingen is het traditionele bedrijfsmodel van energiebedrijven achterhaald. Zodoende bestaat er voor energiebedrijven de noodzaak om na te gaan welke nieuwe bedrijfsmodellen rendabel zijn om hun succes ook op de lange termijn veilig te stellen.

De huidige methodes, zoals business model-ontologieën, tools en technieken, blijken de processen van ontwerp en evaluatie van rendabele bedrijfsmodellen binnen een business ecosysteem onvoldoende te faciliteren. Ze hebben onvoldoende oog voor bepaalde relevante ontwerpperspectieven, zoals dienst/product, centrale actor, business ecosysteem en technologie. Verder worden bepaalde ontwerpelementen voor bedrijfsmodellen, zoals ontwerpprincipes, bedrijfsregels, configuratietechnieken en ontwerpkeuzes op inconsequente wijze toegepast.