Over ons Actueel Evenementen Promoties

The double life of probability

A philosophical study of chance and credence
Promotie:Dhr. P. (Patryk) Dziurosz-Serafinowicz
Wanneer:12 januari 2017
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. J.W. (Jan-Willem) Romeijn, prof. dr. A.J.M. (Jeanne) Peijnenburg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Wijsbegeerte
The double life of probability

Concepten van waarschijnlijkheid en hun onderlinge relatie

Het proefschrift van Patryk Dziurosz-Serafinowicz betreft een filosofische studie van twee concepten van waarschijnlijkheid en hun onderlinge relatie. Het gaat om een subjectief/persoonlijk concept genaamd 'overtuiging' en een objectief/fysisch concept genaamd 'kans'. In dit proefschrift worden verschillende principes en condities geïntroduceerd en benut die gaan over relaties tussen kansen en overtuigingen, a priori kansen en a posteriori kansen, en a priori overtuigingen en a posteriori overtuigingen. Het hoofddoel is om aan te tonen dat een studie van deze principes een vruchtbare manier is om over kansen en overtuigingen na te denken. Het tweede doel is om aan te tonen hoe deze principes gecombineerd kunnen worden met enkele gevestigde argumentatieve strategieën, om zodoende inzicht te verschaffen in beide concepten van waarschijnlijkheid.

Patryk Dziurosz-Serafinowicz verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Wijsbegeerte, afdeling Theoretische filosofie.