Over ons Actueel Evenementen Promoties

Pemphigus

Insights in diagnosis and pathogenesis
Promotie:Mw. A.M. (Angelique) Poot
Wanneer:06 januari 2016
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. M.F. Jonkman
Copromotor:dr. H.H. Pas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pemphigus

Verbeterde diagnosetechniek voor ernstige blaarziekte

Pemphigus is een vrij onbekende, maar ernstige ziekte die blaren op de huid en de slijmvliezen kan veroorzaken. UMCG-onderzoeker Angelique Poot beschrijft in haar proefschrift wat de optimale opsporingsmethode is voor een ernstige variant van de ziekte en biedt nieuwe inzichten in het mechanisme van blaarvorming.

De blaren die bij de auto-immuunziekte pemphigus ontstaan, worden veroorzaakt door auto-antilichamen die zich richten op de eiwitcomplexen die zorgen voor de samenhang tussen de cellen in de huid. De aandoening komt in verschillende varianten voor. Een ervan kan een dodelijke afloop hebben en gaat vaak gepaard met kanker. Deze variant is lastig te diagnosticeren, omdat er overeenkomsten zijn met andere aandoeningen. Poot stelde vast dat twee relatief simpele en goedkope laboratoriumtechnieken samen een goed alternatief vormen voor de meer complexe en dure methode die voor het stellen van de diagnose wordt gebruikt.

Met behulp van microscopisch onderzoek bestudeerde Poot de huid en slijmvliezen van patiënten met een andere variant van pemphigus, waarbij alleen oppervlakkige blaren op de huid ontstaan. Zij stelde vast dat de structuur van de gezond lijkende slijmvliezen van deze patiënten toch ook was aangetast. Sommige patiënten ondervonden meer blaarvorming na blootstelling aan UV-straling.

Angelique Poot (1981) studeerde Geneeskunde en deed daarbij ook een onderzoeksmaster in Molecular Medicine, aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij onderzoeksinstituut GUIDE en het Centrum voor Blaarziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Poot zet haar loopbaan voort als AIOS Dermatologie in het UMCG.