Over ons Actueel Evenementen Promoties

Status differentiation

New insights from agent-based modeling and social network analysis
Promotie:Dhr. A. (André) Grow
Wanneer:11 januari 2016
Aanvang:16:15
Promotors:R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof, A. (Andreas) Flache, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Status differentiation

Hoe ontstaat statusongelijkheid tussen individuen en sociale groepen?

Status is een belangrijk aspect van het sociale leven dat mensen beïnvloedt vanaf de dag dat ze geboren worden tot de dag dat ze sterven. In dit proefschrift onderzoekt André Grow de processen waardoor statusongelijkheid tussen individuen en sociale groepen kan ontstaan, zoals tussen mannen/vrouwen, blanken/niet-blanken en ouderen/jongeren. Met behulp van computersimulaties en methoden uit de sociale netwerkanalyse concludeert hij dat statusverschillen tussen sociale groepen kunnen ontstaan als uitkomst van sociale interacties, ook als er geen verschillen in middelen en competenties zijn die deze statusverschillen zouden kunnen rechtvaardigen. Hij stelt ook vast dat statusverschillen, zodra deze tussen sociale groepen naar voren zijn gekomen, sterk van invloed zijn op de middelen en competenties die individuen van elkaar verwachten te bezitten, zelfs in situaties waarin eerder onderzoek dergelijke effecten niet had verwacht. Samen werpen deze bevindingen nieuw licht op de voorwaarden waaronder statusverschillen kunnen ontstaan in het sociale leven.

André Grow deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Sociologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Onderzoekschool ICS. Momenteel is hij postdoc-onderzoeker aan de KU Leuven.