Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Cross-sectional dependence and regional labor market dynamics

Overloopeffecten op de regionale arbeidsmarkt

Solmaria Halleck Vega onderzocht ruimtelijke afhankelijkheid, nieuwe concepten voor het modelleren en meten van spillover-effecten en regionale arbeidsmarktdynamiek. Zij gebruikte een dynamisch en ruimtelijk paneldata-model om de regionale arbeidsmarktdynamiek in de Europese Unie te analyseren. Daarmee kan Halleck Vega significante spillover-effecten kwantificeren en aantonen. Zij constateerde op die manier dat een regio-specifieke vraagschok niet alleen een positieve impuls geeft aan de arbeidsmarkt in de eigen regio, maar ook aan die in buurregio’s.

Halleck Vega onderzocht ook de determinanten van de participatiegraad in de EU. Dat is niet alleen van belang omdat ze sterk variëren tussen de regio’s en over de tijd, maar ook omdat het ontmoedigingseffect dat uitgaat van de oplopende werkloosheid door de recente economische crisis een vertekend beeld geeft van het arbeidsmarktpotentieel in een regio. De resultaten van deze analyse tonen aan dat er sprake is van lokale spillover-effecten richting buurregio’s, maar niet van globale spillover-effecten die overslaan naar een geheel land of zelfs de gehele EU.

Een derde belangrijke bijdrage uit het proefschrift van Halleck Vega is de ontwikkeling van een simultaan model dat drie empirische wetmatigheden aangaande werkloosheid in een regio verklaart: de regionale werkloosheid is sterk gecorreleerd met de werkloosheid in het verleden, volgt de nationale trend en hangt samen met die in buurregio’s. Deze simultane aanpak voorkomt een vertekening van de resultaten die optreedt als deze wetmatigheden los van elkaar geanalyseerd worden, zoals in voorgaande onderzoekingen.

Ten slotte ontwikkelde Halleck Vega, in antwoord op recente kritiek op de ruimtelijke econometrie,  een modelaanpak  die flexibeler is in het bepalen en schatten van spillover-effecten. Zij maakte bij alle drie hierboven genoemde onderzoeken gebruik van die nieuw aanpak.

Solmaria Halleck Vega deed de Research Master in Economics and Business. Ze verrichtte haar onderzoek binnen het programma Economics, Econometrics & Finance van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Halleck Vega is tegenwoordig postdoc  aan de Paris School of Economics.