Over ons Actueel Evenementen Promoties

Epidemiology of metabolic health

Lifestyle determinants and health-related quality of life
Promotie:S.N. (Sandra) Zwart-Slagter
Wanneer:11 januari 2017
Aanvang:12:45
Promotor:B.H.R. (Bruce) Wolffenbuttel
Copromotors:J.V. (Jana) van Vliet-Ostaptchouk, dr. M.M. van der Klauw
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Epidemiology of metabolic health

Mensen met een gezonde leefstijl hebben minder vaak het metabool syndroom

Het gedrag van mensen rondom roken, drinken, eten en bewegen hangt samen met het ontwikkelen van het metabool syndroom. Dat concludeert Sandra Slagter in haar proefschrift over de epidemiologie van de metabole gezondheid. Het intensief aanpakken van leefstijlfactoren kan het metabool syndroom helpen terugdringen en daarmee type 2 diabetes en hart- en vaatziekten in de toekomst verminderen.

Het metabool syndroom is een combinatie van een verstoord glucosemetabolisme, verhoogde bloeddruk en verstoorde cholesterolwaarden. Het syndroom zorgt voor een verhoogd risico op type 2 diabetes (suikerziekte) en hart- en vaatziekten. Ongeveer een kwart van de Europeanen heeft dit syndroom en ook in Nederland komt het vaak voor, vaak  in combinatie met obesitas. Toch blijkt uit de Groningse LifeLines data dat één op de vier obese vrouwen en één op de tien obese mannen niet het metabool syndroom hebben.

Slagter liet in haar onderzoek zien dat mensen die meer tabak gebruiken vaker het metabool syndroom hebben. Ook het drinken van meer dan één alcoholisch drankje per dag hangt samen met dit syndroom. Een gezond dieetpatroon en intensief zwaar lichamelijke activiteit lijkt daarentegen een positieve invloed te hebben op de metabole gezondheid in mensen met obesitas. Slagter concludeert daarom dat het verbeteren van de leefstijl kan helpen om het aantal mensen met het metabool syndroom terug te dringen, en daarmee het ontstaan van type 2 diabetes en hart- en vaatziekten in de toekomst. Zij benadrukt echter dat in de behandeling van obesitas meegenomen moet worden dat obesitas op zichzelf al een verminderde kwaliteit van leven met zich meebrengt, ook bij mensen zonder het metabool syndroom.

Sandra Slagter (1990) studeerde Gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Zij verrichte haar onderzoek binnen het onderzoeksprogramma Lifestyle Medicine van onderzoeksinstituut GUIDE aan het UMCG. Het onderzoek werd gefinancierd door het BioSHaRE-EU project die geld heeft ontvangen van het nationaal consortium voor Healthy Ageing en het Zevende Kaderprogramma van de Europese Unie. Slagter is werkzaam als onderzoeker bij het UMCG.