Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Reading with emojis

A behavioural and neurophysiological investigation
Promotie:Dhr. D. (Demian) StoianovWanneer:23 oktober 2025 Aanvang:09:00Promotor:prof. dr. R. (Roel) JonkersCopromotors:S. (Srdjan) Popov, PhD, dr. L. BeyersmannWaar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & AdministratieFaculteit:Letteren
Reading with emojis

Emoji’s kunnen cognitieve processen beïnvloeden

De aanwezigheid van emoji's kan gelijktijdige cognitieve processen beïnvloeden, waaronder lezen en besluitvorming. Dat blijkt uit onderzoek van Demian Stoianov.  

Eeuwenlang waren non-verbale signalen die typisch zijn voor persoonlijk contact, zoals gebaren of gezichtsuitdrukkingen, niet beschikbaar in geschreven tekst. Tegenwoordig helpen emoji's in wijdverbreide digitale communicatie deze kloof te overbruggen, maar er is nog weinig bekend over hoe ze onze manier van lezen veranderen.

Stoianov heeft voor zijn promotie onderzocht hoe lang het duurt voordat emoji's het lezen beïnvloeden, of deze effecten afhangen van het sentiment en de gelijkenis met gezichten van emoji's, en wat er met deze effecten gebeurt wanneer lezers zich weinig of niet bewust zijn van de emoji. In een reeks experimenten analyseerde hij gedrag, oogbewegingen en hersenactiviteit tijdens het lezen van woorden en zinnen. Stoianov ontdekte dat lezers emoji-informatie snel en tot op zekere hoogte automatisch integreren.

Gezichtsemoji's trekken meer aandacht dan niet-gezichtsemoji's, wat soms de aandacht kan afleiden van woorden in de buurt. Positieve emoji's versnellen over het algemeen het lezen en de besluitvorming: een positieve emoji voor een woord maakte dat woord bijvoorbeeld gemakkelijker te herkennen, terwijl een negatieve dat niet deed. Toen emoji's onzichtbaar werden, verdween deze positieve impuls en begonnen negatieve emoji's de prestaties enigszins te verstoren. Gegevens over oogbewegingen toonden aan dat lezers vaak al beginnen met het verwerken van de emotionele betekenis van een emoji voordat ze er direct naar kijken. Dit kan de verwerking van het voorgaande woord en de hele zin beïnvloeden.

Deze resultaten tonen aan dat kleine icoontjes de manier waarop we communiceren, lezen, voelen en beslissingen nemen kunnen veranderen. De bevindingen kunnen leiden tot duidelijker digitaal schrijven, een beter interfaceontwerp en toegankelijkheidstools die emoji-inhoud overbrengen voor mensen die afhankelijk zijn van ondersteunende technologie.

View this page in: English