Over ons Actueel Evenementen Promoties

Tibial shaft fractures

Challenges in diagnosis and management
Promotie:Dhr. P. (Paul) Tornetta
Wanneer:15 december 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. J.N. Doornberg
Copromotor:dr. F.F.A. IJpma
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Tibial shaft fractures

Tibiaschachtfracturen: uitdagingen in diagnose en management

Tornetta richtte zich in zijn proefschrift op scheenbeenschachtfracturen, ook wel tibiaschachtfracturen. Dit zijn veelvoorkomende verwondingen die worden behandeld door orthopedisch traumachirurgen. In de afgelopen drie decennia zijn er verschillende uitdagingen op het gebied van operatief beheer en de diagnose en strategieën om complicaties te voorkomen naar boven gekomen.

De aanvankelijke uitdagingen bij de behandeling van deze verwondingen waren technisch. Dit werd gevolgd door meer subtiele vragen over hoe technieken zoals ruimen, portaallocatie en positionering de resultaten beïnvloedden. Naarmate deze vragen langzaam en zorgvuldig werden beantwoord, verschoof de aandacht naar het voorspellen en vermijden van complicaties. Deze omvatten kniepijn, maar meer specifiek infectie en compartimentsyndroom, aangezien deze het meest nadelige effect hebben op de patiëntresultaten.

In zijn proefschrift probeert Tornetta oplossingen te bespreken voor de vele technische en besluitvormingsuitdagingen bij de zorg voor patiënten met tibiaschachtfracturen. Deze uitdagingen en oplossingen worden in een op tijd gebaseerd perspectief geplaatst, aangezien het werk over meerdere decennia is uitgevoerd.

CV Paul Tornetta

Paul Tornetta (1961) studeerde aan het Health Science Center in Brooklyn, New York, Verenigde Staten. Daarna was hij werkzaam als directeur Orthopedisch Trauma bij het Kings County ziekenhuis, het Universitair Ziekenhuis van Brooklyn en het Boston Medisch Centrum. Zijn promotieonderzoek vond plaats binnen het onderzoeksprogramma Extremities Pain and Disability (EXPAND) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als hoogleraar en voorzitter van de Orthopedische Chirurgie van de Universiteit van Boston. Professor Tornetta is momenteel president-elect van de American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS). De titel van zijn proefschrift luidt: Tibial shaft fractures. Challenges in diagnosis and management.