Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Advances in pediatric liver transplant imaging

Vooruitgang in beeldvorming van levertransplantatie bij kinderen

Een levertransplantatie is de enige genezende behandeling voor kinderen met leverziekte in een vergevorderd stadium. Dit proefschrift van Martijn Verhagen onderzocht de rol van radiologische beeldvorming, zoals Doppler-echografie (DUS), computertomografie (CT) en magnetische resonantiebeeldvorming (MRI), van preoperatieve diagnostiek tot perioperatieve beeldvorming en kort- en lange termijnopvolging na de operatie.

De doelstellingen in dit proefschrift waren om de reeds gevestigde diagnostische route voor kinderen die een transplantatie ondergaan kritisch te beoordelen. Daarnaast werden hiaten in het huidige begrip van de bruikbaarheid van radiologische beeldvorming geïdentificeerd en gecorrigeerd. Indien mogelijk werden ook klinisch bruikbare oplossingen aangeboden.

Vooruitgang is geboekt op verschillende gebieden:Ten eerste zijn Doppler-echografie-referentiewaarden vastgesteld voor zowel kinderen met als zonder levertransplantatie. Daarnaast is de incidentie van vaat- en galwegcomplicaties onderzocht. Ook is vastgesteld dat vasten voorafgaand aan levertransplantatie Doppler-echografie niet noodzakelijk is. Verder is de rechtvaardiging van computertomografie-angiografie vergeleken met magnetische resonantie angiografie voor de evaluatie van de lever slagader onderzocht. Daarnaast is het nut van op computertomografie gebaseerde lichaamsmetingen tijdens de preoperatieve diagnostiek onderzocht. Tot slot is de opbrengst en bruikbaarheid van magnetische resonantiebeeldvorming van de galwegen voor symptomatische galwegziekte na transplantatie onderzocht.

Dit proefschrift draagt bij aan de wetenschap van beeldvorming bij levertransplantaties voor kinderen door lacunes te identificeren en oplossingen aan te bieden. Het kan dienen als basis voor toekomstig onderzoek, met als doel de uitkomsten voor kinderen die levertransplantaties ondergaan te verbeteren. Een belangrijke bevinding is dat kinderen niet meer nuchter hoeven te zijn voor een routine Doppler echo van hun lever transplantaat.