Over ons Actueel Evenementen Promoties

Fault detection filter and fault accommodation controller design for uncertain systems

Promotie:Dhr. L. (Leonardo Carvalho) Paula Carvalho
Wanneer:18 januari 2022
Aanvang:16:15
Promotors:B. (Bayu) Jayawardhana, Prof, prof. dr. O.L. Do Valle Costa
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Fault detection filter and fault accommodation controller design
for uncertain systems

Opsporen en ondervangen van fouten in onzekere systemen

Foutendetectie en foutenaccommodatie waarin het gebruikt van het systeem model centraal staat, kennen diverse toepassingen. Leonardo Paula Carvalho presenteert in zijn proefschrift een aantal ontwerpmethoden voor die robuust zijn met betrekking tot de onzekerheden in het model. In zijn eerste bijdrage ligt de focus op het ontwerp van een foutdetectiefilter (FDF) en van een foutaccommodatiecontrole (FAC) voor Markov Sprong Lineaire Systemen (MSLS). Binnen het kader van MSLS is het mogelijk netwerkeigenschappen, zoals verlies van een deel van de informatie, mee te nemen bij het ontwerp van een FDF of een FAC.

Aansluitend presenteert Paula Carvalho een ontwerp van een FDF en een FAC voor, waarbij wordt aangenomen dat er geen toegang is tot de Markov ketting modus. De aanname dat de staat van het netwerk niet direct volledig bekend is, is relevant in de praktijk. Na deze analyse binnen het MSLS-kader breidt hij zijn resultaten uit door ook te kijken naar de Lur’e Markov Sprong Systemen. Hierbij mogen dezelfde aannames worden gemaakt als bij MSLS, maar worden de statische non-lineaire eigenschappen in de feedback lus meegenomen.

Daarna presenteert Paula Carvalho een ontwerp voor een versterkingsgeregelde FDF en een FAC voor Lineair Parametrisch Varièˆrende (LPV) systemen, met de aanname dat de modelparameters niet precies bekend zijn. Hierin neemt hij ook aan dat er ruis zit op deze parameters. De onzekerheid van deze parameters wordt meegenomen tijdens het ontwerpproces door middel van een wisseling van variabelen en multi-simplex technieken. Tot slot geeft Paula Carvalho een aantal numerieke en praktische voorbeelden die laten zien dat de voorgestelde methoden levensvatbaar zijn.

Leonardo Paula Carvalho verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Discrete Technologie en Productie Automatisering van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG) met financiering van CAPES, onderdeel van het Braziliaanse ministerie van Onderwijs. Hij werkt nu als Senior Analyst bij Banco Safra Limited (Brazilië).