Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. T. (Taha) Sen
Wanneer:05 juni 2023
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. H.J. (Hiddo) Lambers Heerspink, prof. dr. R.T. (Ron) Gansevoort
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Mechanisms of SGLT2 inhibition in the kidney: from mechanism
towards biomarker guided therapy

Biomarkers van SGLT2-remmers

Zogenoemde natrium-glucose-cotransporter-2-remmers (SGLT2-remmers) zijn medicijnen die worden gebruikt bij patiënten met diabetes type 2, chronische nierschade en hartfalen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat SGLT2-remmers een beschermende werking hebben op de nieren en het hart van patiënten, maar hoe dit precies werkt weten we nog niet. Daarom onderzocht Sen in dit proefschrift verschillende biomarkers die waarschijnlijk een rol spelen in vochthuishouding en ontsteking om het mechanisme te ontrafelen.

Uit het onderzoeken van Sen blijkt dat verschillende biomarkers geassocieerd zijn met de nier- en cardiovasculaire beschermende eigenschappen van SGLT2-remmers. De biomarkers TNFR-1, TNFR-2, KIM-1, GDF-5, IL-6 en EGF hebben een belangrijke rol in ontstekings- of herstelprocessen van de nieren en het hart. De SGLT2-remmers bleken de gehaltes van KIM-1 te verlagen en die van EGF te verhogen. Daarnaast zwakten ze de toename van TNFR-1, TNFR-2 en IL-6 af.

Sen zag ook dat vroege veranderingen in TNFR-1, TNFR-2 en EGF leidden tot een verlaagd risico op problemen in de nieren, en deze biomarkers kunnen dus interessant zijn om het effect van SGLT2-remmers bij patiënten met type 2 diabetes in de gaten te houden. Tot slot vond de promovendus dat SGLT2-remmers verschillende aanpassingsmechanismen in de nieren activeerde, waaronder het renine-angiotensine-aldosteronsysteem en stimulatie van antidiuretisch hormoon afgifte. De medicijnen zorgen er mogelijk dus voor dat het lichaamsvolume en het natriumgehalte in balans blijft en voorkomen misschien op deze manier verdroging bij patiënten met chronische nierziekte.

Curriculum Vitae Taha Sen

De titel van het proefschrift luidt: “Mechanisms of SGLT2 inhibition in the kidney: from mechanism towards biomarker guided therapy”. Taha Sen (1995) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed zijn promotieonderzoek bij het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen.