Over ons Actueel Evenementen Promoties

Three-dimensional virtual surgical planning in head and neck oncology surgery

Improving surgery
Promotie:Dhr. H.H. (Haye) Glas
Wanneer:12 april 2023
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. M.J.H. Witjes
Copromotors:dr. J. Kraeima, dr. S.A.H.J. de Visscher
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Three-dimensional virtual surgical planning in head and neck
oncology surgery

Optimalisatie van driedimensionale virtuele chirurgische planning

Als patiënten met een tumor in hun hoofd of hals een operatie moeten ondergaan, maken chirurgen vaak gebruik van driedimensionale virtuele chirurgische planning (3D VSP). Deze techniek maakt het mogelijk om de behandeling nauwkeuriger, voorspelbaarder en veiliger te maken. In dit proefschrift onderzocht Glas methodes om de procedures bij het gebruiken van 3D VSP te optimaliseren.

Allereerst bekeek Glas de nieuwste mogelijkheden van 3D VSP, en concludeerde dat verbeterde beeldvormingstechnieken het systeem nog nauwkeuriger hebben gemaakt, zeker voor ingrepen waarbij een stuk bot moet worden verwijderd ten gevolge van een tumor. Het systeem is volgens Glas naukeurig doordat het afgestemd is op de individuele patiënt.

Daarnaast ontwikkelde Glas een workflow voor 3D VSP bij het plaatsen van Zygoma-implantaten in de kaak. Testen op kadavers bleek nauwkeurige resultaten te geven, en daarom werd het ook getest in de operatiekamer. Hierbij maakte hij ook gebruik van 3D geprinte chirurgische mallen die konden helpen om de implantaten op de juiste plek te krijgen, en deze werkten goed.

Tot slot onderzocht Glas of augmented reality tijdens de operatie kon helpen om te zorgen dat de 3D VSP nauwkeurig gevolgd werd. Dit virtuele hulpmiddel bleek chirurgen sneller en nauwkeuriger te maken. Glas hoopt dat deze resultaten en zijn workflows in de toekomst kunnen helpen om 3D VSP nog nauwkeuriger te maken.

Curriculum Vitae Haye Glas

De titel van het proefschrift luidt: “Three-dimensional virtual surgical planning in head and neck oncology surgery.” Haye Glas (1989) studeerde Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het CRCG-Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen.