Over ons Actueel Evenementen Promoties

Hemostatic changes and antithrombotic management in kidney transplantation

Promotie:Mw. T.A.J. (Tamar) van den Berg
Wanneer:07 december 2022
Aanvang:16:15
Promotors:dr. R.A. Pol, prof. dr. J.A. (Ton) Lisman, prof. dr. S.J.L. (Stephan) Bakker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Hemostatic changes and antithrombotic management in kidney
transplantation

Hemostatische veranderingen en antitrombotische behandeling bij niertransplantatie

Niertransplantatie is de beste behandeling voor patiënten met eindstadium nierfalen. Lange tijd werd gedacht dat het optreden van bloedstollingsproblemen in de direct postoperatieve fase bij patiënten die een niertransplantatie ondergaan, zich beperkte tot een verhoogd risico op bloedingen. Het is echter inmiddels ook algemeen erkend dat deze patiënten een verhoogd tromboserisico hebben, als gevolg van verschillende veranderingen in het stollingssysteem, die worden veroorzaakt door eindstadium nierfalen, dialyse en de chirurgische procedure. Tegenwoordig is trombose van de donornier (RGT) de belangrijkste oorzaak van vroegtijdig transplantaatverlies, aangezien immunologische redenen vrijwel zijn verdwenen als gevolg van vooruitgang in immunosuppressie en immunologische technieken. Omdat behandeling en functieherstel bij bevestigde RGT vaak onsuccesvol is, zijn maatregelen om RGT te voorkomen cruciaal, bijvoorbeeld door antitrombotische behandeling.

Er heerst echter nog steeds veel onduidelijkheid over de optimale antistollingsstrategie. Veranderingen in het stollingssysteem van patiënten met eindstadium nierfalen veroorzaken de paradoxale situatie van een gelijktijdig verhoogd trombose- en bloedingsrisico. Het proefschrift van Van den Berg is tot stand gekomen met het doel om betere kaders te bieden voor geschikte antistollingstherapie om trombose van de donornier bij transplantatiepatiënten te voorkomen. Dit proefschrift bevat daarom onder andere een enquête, die werd uitgevoerd om een beeld te krijgen van de toegepaste antistollingsstrategieën in Europa, en een cohortstudie in samenwerking met het Erasmus Medisch Centrum om de werkelijke incidentie en aanvullende risicofactoren van trombose van de donornier en postoperatieve bloedingen te bestuderen. Daarnaast wilde ze een beter begrip krijgen van de veranderingen in het stollingssysteem bij ontvangers van niertransplantaties en in de donornier, met de nadruk op het onderscheid tussen verschillende vormen van (pre-)dialyse en de ontwikkeling van microstolsels.

Vooruitgang in de wetenschap kan onderhevig zijn aan ontwikkelingen op een meer maatschappelijk niveau. Daarom bevat dit proefschrift ook twee bibliometrische analyses die het effect van recente academische ontwikkelingen op transplantatieonderzoek toelichten, die zowel een positieve als negatieve invloed kunnen hebben op transplantatieonderzoek.

CV Tamar van den Berg

Tamar van den Berg (1995) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar studie nam zij deel aan het MD/PhD-programma. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar onderzoek presenteerde zij op verscheidene (inter)nationale congressen. Van 2018 tot 2022 was zij tevens secretaris van de Dutch Kidney Transplant Study Group. Vanaf november 2022 is zij werkzaam als basisarts op de Spoedeisende Hulp van het Isala ziekenhuis te Zwolle. De titel van haar proefschrift luidt: Hemostatic changes and antithrombotic management in kidney transplantation.