Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Beyond a symptom count

Angélica Acevedo Mesa: Verbetering van meetinstrumenten voor Functionele Somatische Symptomen

Functionele Somatische Symptomen (FSS) zijn een verzameling van symptomen zoals pijn, vermoeidheid en duizeligheid die niet kunnen worden verklaard door aantoonbare onderliggende ziekten. Deze symptomen kunnen gemeten worden met vragenlijsten, maar het is de vraag hoe accuraat deze zijn. In dit proefschrift onderzocht Acevedo Mesa daarom de vragenlijsten en keek ze welke symptomen het meest relevant zijn, welke scores wel en niet bij elkaar op kunnen worden geteld om ernst te meten, en of dit verschilt voor subgroepen van mensen.

Tijdens het onderzoek maakte Acevedo Mesa gebruik van methoden uit de Item Response Theory, die ze toepaste op drie verschillende FSS-vragenlijsten. Uit deze analyse bleek dat met name de vragen rondom het zwak voelen, zwaar gevoel in de ledematen en misselijkheid een accurate meting gaven van de ernst van de FSS. Daarnaast vond ze dat de rapportage van sommige symptomen verschilde per geslacht, dus bepaalde items waren belangrijker voor het bepalen van de ernst van FSS bij mannen, en anderen bij vrouwen. Bij ouderen bleek gewrichtspijn niet erg informatief voor het meten van FSS. Tot slot vond Acevedo Mesa dat de ernst van de symptomen belangrijker is dan de combinatie van bepaalde symptomen om mensen in groepen in te delen. Acevedo Mesa concludeert dan ook dat het bij individuele patiënten minder belangrijk lijkt te zijn te kijken naar het type symptoom dat iemand ervaart, maar belangrijker om naar de ernst van de symptomen te kijken. Met dit onderzoek hoopt ze bij te dragen aan het verbeteren van meetinstrumenten voor FSS.

Curriculum Vitae

Angélica Acevedo Mesa (1992) studeerde Clinical and Psychosocial Epidemiology aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Beyond a symptom count - Addressing the difficulties of measuring Functional Somatic Symptoms.”