Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards understanding infants’ early motor repertoire

The exploration of a diagnostic and prognostic tool
Promotie:S. Salavati-van Ginkel
Wanneer:03 mei 2021
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. A.F. (Arend) Bos, prof. dr. C. Einspieler
Copromotor:dr. H.J. ter Horst
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards understanding infants’ early motor repertoire

Gebruik van optimaliteitsscore als voorspeller voor de ontwikkeling van pasgeboren kinderen

Om de neurologische status van een zuigeling te bepalen, kan een arts de zogenoemde spontane bewegingsrepertoire beoordeelden. Vanaf de geboorte tot een leeftijd van vijf maanden kunnen de bewegingen en houdingen van een zuigeling worden geobserveerd en vervolgens uitgedrukt in een optimaliteitsscore. Deze score wordt vaak gebruikt om latere problemen in de motorische ontwikkeling te voorspellen, bijvoorbeeld bij te vroeg geboren kinderen. In dit proefschrift onderzocht Salavati de optimaliteitsscore en bekeek ze of het ook van waarde kan zijn bij andere kinderen en voor andere ontwikkelingsdomeinen dan enkel motoriek.

Tijdens haar onderzoek vond Salavati onder andere dat de optimaliteitsscore niet alleen de motorische ontwikkeling kan voorspellen, maar ook informatie geeft over de algemene cognitieve ontwikkeling van te vroeg geboren en op tijd geboren kinderen. De scores van de te vroeg geboren kinderen waren aantoonbaar lager dan van de kinderen die op tijd geboren waren. Voor deze kinderen kan deze test dus meerwaarde hebben. Verder vond Salavati dat dit ook het geval is voor kinderen die in de baarmoeder een infectie hebben doorgemaakt of die een erfelijke stofwisselingsziekte hebben.

Door deze bevindingen is de diagnostische en klinische waarde van de beoordeling van het spontane bewegingsrepertoire met behulp van de optimaliteitsscore volgens Salavati vergroot. Het is goed om deze methode te blijven onderzoeken en toe te passen bij kinderen met een risico op een afwijkende ontwikkeling om mogelijke problemen zo vroeg mogelijk op te sporen.

Curriculum Vitae

Sahar Salavati (1994) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Kindergeneeskunde (neonatologie) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als ANIOS kindergeneeskunde bij het Martini Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “Towards understanding infants’ early motor repertoire. The exploration of a diagnostic and prognostic tool.”