Over ons Actueel Evenementen Promoties

Flexible needle steering for computed tomography-guided interventions

Promotie:Dhr. N. (Navid) Shahriari
Wanneer:12 december 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M. (Matthijs) Oudkerk, prof. dr. S. (Sarthak) Misra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Flexible needle steering for computed tomography-guided
interventions

Biopsies veiliger, accurater en sneller met behulp van robot

Het is mogelijk om naalden heel nauwkeurig te besturen met een robot. Dat toont Navid Shahriari aan in zijn proefschrift. Hij onderzocht mogelijkheden om met een robotsysteem flexibele naalden in weefsel te sturen. Zo kunnen behandelingen beter uitgevoerd worden zonder een uitvoerige operatie.

Steeds vaker kiest men bij behandelingen voor niet-invasieve procedures, waarbij stukken weefsel verwijderd worden met behulp van een naald, zoals bij brachytherapie en biopsieën. Dit is ook voor ervaren chirurgen een uitdaging, omdat de naald precies op de juist manier moet worden ingebracht en vaak de neiging heeft te buigen bij het inbrengen in het weefsel.

Shahriari onderzocht bestaande robotsystemen die kunnen helpen bij het sturen van een naald en verbeterde die, zodat het bruikbaar wordt voor gebruik in operatiekamers. De robot is uitgerust met sensoren en een CT-scanner. Hij combineerde onder meer meerdere trackingsystemen, zodat de informatie zo accuraat mogelijk is en ook bij uitval van één van de systemen de robot zijn werk kan blijven doen. Daarnaast houdt de ontwikkelde robot rekening met bewegingen, bijvoorbeeld tijdens ademhaling. Hij concludeert dat procedures voor long- en leverbiopsies met deze robot veiliger, accurater en sneller uitgevoerd kunnen worden.

Navid Shahriari (1988) studeerde biomedisch technologie aan de Isfahan Universiteit (Iran), en kunstmatige intelligentie en robotica aan de Sapienza Universiteit Roma (Italië). Zijn onderzoek voerde hij uit bij de afdeling Radiologie van het UMCG. Shahriari is nu werkzaam als R&D engineer bij Stichting Imec Nederland. De titel van zijn proefschrift luidt Flexible needle steering for computed tomography-guided interventions.