Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Health economic models for Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis

Nieuw model voor kosteneffectiviteit behandelingen van Relapsing-Remitting Multiple Sclerose

Binnen de medische en technologische wereld worden er verschillende economische modellen gebruikt om de kosteneffectiviteit van behandelingen voor ziektes te bepalen. Deze modellen helpen besluitvormers aan de informatie die ze nodig hebben om te bepalen of behandelingen worden vergoed of niet. In het geval van de zenuwziekte Relapsing-Remitting Multiple Sclerose (RRMS) maken bestaande modellen gebruik van de zogenoemde Expanded Disability Status Scale (EDSS) en terugvallen om het klinische verloop van de ziekte te karakteriseren. De EDSS is echter beperkt en neemt niet alle factoren van de ziekte mee. Daarom onderzocht Hernandez in dit proefschrift een raamwerk voor nieuwe economische modellen die het effect van de behandelingen op RRMS beter kunnen karakteriseren.

In zijn proefschrift pleit Hernandez voor het gebruik van de Timed 25-foot Walk-test (T25FW) als aanvulling op de EDSS. De tijd dat een patiënt over deze test doet geeft volgens zijn onderzoek een beter beeld van de functies en de huidige kwaliteit van leven van de patiënt. De promovendus ontwikkelde een nieuw economisch model op basis van deze combinatie van EDSS en T25FW, en dit bleek een significant andere uitkomst te kunnen geven op de geschatte kwaliteit van leven en kosteneffectiviteit van behandelingen.

Curriculum Vitae

Luis G. Hernandez (1985) studeerde Industrial Engineering aan de Universidad de los Andes in Bogota, Colombia en Public Health aan de Tufts University in Boston, Verenigde Staten. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als hoofd van de afdeling global oncology health economics bij Takeda. De titel van zijn proefschrift luidt: “Health economic models for Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis.”