Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:drs. M.H. (Stanley) Yeung
Wanneer:30 januari 2023
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.H. (Martin) de Borst, prof. dr. S.J.L. (Stephan) Bakker, prof. dr. L. Vogt, prof. dr. E.J. Hoorn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Potassium intake, fibroblast growth factor 23 and clinical outcomes

Kaliumsupplementen mogelijke behandeling bij chronische nierschade

Chronische nierschade treft ongeveer 10% van de Nederlanders en is een belangrijke oorzaak voor hart- en vaatziekten en vroegtijdige sterfte. Een slechte nierfunctie leidt tot verstoringen in de stofwisseling, die onder meer leiden tot verhoogde concentraties van fosfaat en het hormoon fibroblast growth factor (FGF23) in het bloed. Veranderingen in het dieet van nierpatiënten kunnen wellicht helpen om de gezondheid te verbeteren. Daarom onderzocht Yeung in dit proefschrift of het innemen van extra kaliumrijke voedingsmiddelen wellicht fosfaat en FGF23 kan beïnvloeden wat een goede behandeling kan zijn voor nierpatiënten.

Yeung analyseerde de kaliumgehaltes in 24-uurs urine, als maat voor kaliuminname uit het dieet, van onder andere een groep gezonde proefpersonen en nierpatiënten en vergeleek dit met de FGF23-gehaltes in hun bloed, hun bloeddruk en of ze voortijdig waren gestorven. Hieruit bleek dat een laag kaliuminname gelijktijdig voorkomt met hoge FGF23-gehaltes en dat allebei een verhoogde kans gaven op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en voortijdige sterfte.

Mensen met hoge kaliuminname hadden echter lagere FGF23-gehaltes in hun bloed. Daarom onderzocht Yeung ook of het voorschrijven van kaliumsupplementen het FGF23-gehalte kon laten dalen. Dit bleek inderdaad het geval bij zowel gezonde proefpersonen als bij nierpatiënten. De supplementen gaven een kleine maar significante daling. Met deze informatie hoopt Yeung aanknopingspunten te geven voor verder onderzoek naar kalium als mogelijke behandeling van hart- en vaatziekten bij nierpatiënten.

Curriculum Vitae Stanley Yeung

De titel van het proefschrift luidt: “Potassium intake, fibroblast growth factor 23 and clinical outcomes.” Stanley Yeung (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Interne Geneeskunde van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als Arts in Opleiding bij het Martini Ziekenhuis.