Over ons Actueel Evenementen Promoties

Neonatal anemia and red blood cell transfusions: finding the optimal balance

Promotie:W.S. Kalteren
Wanneer:29 november 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.F. (Arend) Bos, dr. E.M.W. Kooi
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neonatal anemia and red blood cell transfusions: finding the
optimal balance

Willemien Kalteren: Bloedarmoede bij prematuur geboren baby’s

Prematuur geboren baby’s krijgen tijdens hun opname op de neonatale intensive care vaak last van bloedarmoede, oftewel het tekort aan rode bloedcellen die zuurstof transporteren. Een bloedtransfusie is een effectieve behandeling om het transport van zuurstof naar de vitale organen snel te verbeteren, maar deze behandeling geeft ook risico’s op complicaties. Om artsen te kunnen helpen met hun besluit onderzocht Kalteren in dit proefschrift de positieve en negatieve effecten van bloedtransfusies bij kwetsbare pasgeborenen.

Kalteren richtte zich met name op de effecten van zuurstofgebrek aan de ene kant en de nadelige effecten van bloedtransfusies aan de andere kant. Uit haar onderzoek bleek onder andere dat de neurologische uitkomst van het kind beter wordt als artsen ook het zuurstofgehalte in de hersenen meenemen in hun besluit. Ook vond ze dat bloedarmoede geassocieerd was met een achterblijvende vroege neurologische ontwikkeling en met tekenen van schade aan de darmen. Met haar resultaten hoopt Kalteren de behandeling van premature baby’s met bloedarmoede te verbeteren.

Curriculum Vitae

Willemien Kalteren (1989) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Kindergeneeskunde van het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als ANIOS Kindergeneeskunde bij het Isala ziekenhuis in Zwolle. De titel van haar proefschrift luidt: “Neonatal anemia and red blood cell transfusions: finding the optimal balance.”