Over ons Actueel Evenementen Promoties

The night before the day after

Connections between sleep problems and anxiety across the lifespan
Promotie:Mw. A. (Altanzul) Narmandakh
Wanneer:27 oktober 2021
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. A.J. (Tineke) Oldehinkel
Copromotor:dr. A.M. (Annelieke) Roest
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The night before the day after

Verbindingen tussen slaapproblemen en angst gedurende de hele levensduur

Angststoornissen behoren tot de meest voorkomende psychische aandoeningen. Slaapproblemen komen eveneens heel veel voor. Eerdere studies hebben aangetoond dat angstklachten samenhangen met slecht slapen, maar hoe deze samenhang zich ontwikkelt tijdens de levensloop is nog weinig onderzocht. In haar proefschrift beschrijft Narmandakh de prevalentie van angststoornissen en slaapproblemen, en de samenhang tussen beide, zowel in volwassenen van 18 tot 93 jaar als in jongeren van 8 tot 18 jaar.

Van de 75.669 onderzochte volwassenen had 9,9% een angststoornis en leed 15,1% aan slaapproblemen, vrouwen ongeveer twee keer zo vaak als mannen. Terwijl de prevalentie van angststoornissen afnam met het ouder worden, nam de kans op slaapproblemen juist toe. De samenhang tussen angst en slaapproblemen was het sterkst in jongvolwassen mannen. In een groep van 8.504 jongeren vond Narmandakh eveneens meer angst bij meisjes dan bij jongens, maar geen duidelijke geslachtsverschillen in slaapproblemen. Het verband tussen slaapproblemen en angstsymptomen was het sterkst bij jongere jongens en oudere meisjes. Een studie waarin 2.230 jongeren in een periode van 15 jaar 6 keer gemeten werden liet zien dat slaapproblemen een betere voorspeller zijn van angstklachten dan andersom. Eenzelfde patroon werd gevonden in een dagboekstudie waarin de korte-termijneffecten van tobben (een veelvoorkomend angstsymptoom) en slaapproblemen op elkaar werden onderzocht: het effect van nachtelijke slaapproblemen op getob de volgende dag was sterker dan het effect van een dag tobben op slaapproblemen tijdens de daaropvolgende nacht.

Met de behandeling van slaapproblemen zouden mogelijk dus ook angstklachten voorkomen kunnen worden, vooral bij adolescenten en jongvolwassenen.

CV Altanzul Narmandakh Altanzul Narmandakh (1981) studeerde Geneeskunde en Psychiatrie aan de Mongolian National University en volgde daarna een klinische opleiding tot psychiater bij het National Center of Mental Health in Mongolië. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als universitair docent bij de Mongolian National University of Medical Sciences in Ulaanbaatar, Mongolië. De titel van haar proefschrift luidt: The night before the day after: Connections between sleep problems and anxiety across the lifespan.