Over ons Actueel Evenementen Promoties

Hypertension in pregnancy

Timing of delivery and early screening
Promotie:Mw. E.F. (Eva) Zwertbroek
Wanneer:22 juni 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.M. (Katia) Bilardo, prof. dr. S.A. Scherjon
Copromotors:dr. M.T.M. Franssen, dr. H. (Henk) Groen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Hypertension in pregnancy

Behandeling en preventie van hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap

Zwertbroek had als doel van haar proefschrift inzicht te krijgen in de optimale behandeling en preventie van een hoge bloeddruk in de zwangerschap en zwangerschapsvergiftiging. Eerst onderzocht ze de optimale timing van de bevalling als deze aandoening ontstaat wanneer de zwangerschap nog niet (helemaal) voldragen is. Daarbij moeten de voordelen van een vroege bevalling voor moeder (minder progressie van de ziekte) worden afgewogen tegen de nadelige gevolgen van een vroeggeboorte voor de neonaat.

Zwertbroek combineerde verschillende gerandomiseerde studies over direct bevallen versus een afwachtend beleid. Ze keek naar uitkomsten voor zowel moeder als kind op korte termijn. Een andere studie ging over de gedrags- en ontwikkelingsuitkomsten van de kinderen op twee- en vijfjarige leeftijd na deze verschillende behandelstrategieën. Dit is unieke data omdat nooit eerder een dergelijk lange termijn follow-up is gedaan na een gerandomiseerde studie over zwangerschapsvergiftiging.  Om het optimale tijdstip van bevallen te bepalen heeft ze een model ontwikkeld om het risico in te schatten op verslechtering van de ziekte. Zo kon bij vrouwen met een hoog risico getracht worden eerder de bevalling in te leiden, om zo verdere complicaties te voorkomen.

Vervolgens onderzocht Zwertbroek de eerste trimester screening naar pre-eclampsie in Nederland.  Als het goed mogelijk is om te screenen kan een preventieve behandeling met aspirine gestart worden om zo zwangerschapsvergiftiging te voorkomen. Dit werd onderzocht in een cohortstudie. Tevens heeft ze de reproduceerbaarheid van een van de voorspellers van het screening algoritme, de arteria uterina pulsatility index, onderzocht. Dit proefschrift draagt mogelijk bij aan implementatie van screening om zo deze ernstige ziekte te voorkomen. Daarnaast kan dit proefschrift de klinische praktijk veranderen met betrekking tot de timing van de bevalling.

CV Eva Zwertbroek

Eva Zwertbroek (1993) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens de afronding van haar artsexamen heeft zij tegelijkertijd ook haar proefschrift bewerkt. Haar promotieonderzoek vond plaats bij prof. Bilatdo en prof. Scherjon, beiden werkzaam bij de afdeling Verloskunde en Gynaecologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Hypertension in pregnancy. Timing of delivery and early screening.