Over ons Actueel Evenementen Promoties

Economics of youth mental health

essays on juvenile delinquency, education and policy
Promotie:Dhr. R.D. (Roel) Freriks
Wanneer:12 april 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E. (Erik) Buskens, J.O. (Jochen) Mierau, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Economics of youth mental health

Observationele data van mentale problemen bij jongeren bieden cruciale inzichten voor budgetten

Mentale problemen ontstaan grotendeels tijdens de jeugd en treffen wereldwijd een op de vijf mensen. De ziektelast leidt tot aanzienlijke maatschappelijke kosten, aangezien psychische problemen bij jongeren langdurige impact hebben gedurende de levenscyclus. Mentale gezondheid van jongeren kan worden gezien als een cruciaal element van hun vermogen om economische waarde te produceren. Mentale gezondheid van jongeren is dus zowel vanuit gezondheids- als economisch perspectief relevant. Daardoor is er dringend behoefte aan onderzoek dat helpt de ziekte- en economische last van mentale gezondheid voor toekomstige generaties te verminderen.

Roel Freriks richtte zich op één stukje van die puzzel, namelijk het gebrek aan data-gedreven evaluatiestrategieën om (kosten-)effectieve interventies op het gebied van mentale gezondheid bij jongeren te identificeren. Een van de uitdagingen daarbij was het feit dat gecontroleerde experimenten in veel gevallen moeilijk of onmogelijk uit te voeren zijn, om financiële, politieke of ethische redenen, of omdat de populatie te klein is. Daarom toont Freriks aan dat observationele data kunnen worden gebruikt om cruciale inzichten te verschaffen voor klinische en beleidsbeslissingen ter optimalisatie van budgettoewijzingen.

Hij bleek in staat om de rol van beleid in mentale gezondheidstrajecten voor jongeren te identificeren, net als het effect van interventies op het gebied van mentale gezondheid op maatschappelijke uitkomsten, de relatie tussen het monitoren van naleving van leerplicht en testscores van leerlingen, en het lange-termijn rendement op overheidsuitgaven in het speciaal onderwijs.