Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Mental fatigue and motivation

Verdwijnen motivatie oorzaak van mentale vermoeidheid

Mentale vermoeidheid is een aandoening die optreedt na langdurig uitvoeren van een veeleisende cognitieve taak. Een van de belangrijkste theorieën over mentale vermoeidheid, de motivatietheorie van mentale vermoeidheid, stelt dat mentale vermoeidheid wordt veroorzaakt door demotivatie: als je dezelfde taak lang doet, verdwijnt de motivatie om door te gaan.

Mega Bagus Herlambang onderzocht de effecten van motivatie op mentale vermoeidheid. In het eerste experiment vroeg hij de deelnemers om 2,5 uur lang continu een veeleisende werkgeheugentaak uit te voeren. Daarbij kregen de deelnemers geld bij goede prestaties. In het tweede experiment vroegen we deelnemers die graag Sudoku-puzzels oplossen om drie uur lang Sudoku’s op te lossen. Over het algemeen laten de resultaten van beide experimenten zien dat gebrek aan motivatie inderdaad de effecten van mentale vermoeidheid kan verklaren. De deelnemers leverden meer mentale inspanning wanneer ze gemotiveerd waren, maar leverden minder mentale inspanning wanneer ze geen motivatie meer hadden, waardoor de prestatie afnam.

Om deze effecten op mentale vermoeidheid nader te bestuderen heeft Herlambang de resultaten gesimuleerd met een mechanisme (doelconcurrentie), wat ervan uitgaat dat er concurrentie is tussen het doel van de taak en van andere activiteiten. Dus als de motivatie voor de hoofdtaak afneemt, kunnen andere doelen deze concurrentieslag winnen, wat leidt tot een afname van de motivatie en daarmee de taakprestaties. Herlambang simuleerde de resultaten van drie verschillende onderzoeken naar mentale vermoeidheid en vond dat de resultaten die hij had voorspeld in lijn waren met de motivatietheorie van mentale vermoeidheid.

Het promotieonderzoek van Mega Bagus Herlambang vond plaats bij de afdeling Kunstmatige Intelligentie van het Bernoulli Instituut, met financiering via een Indonesische onderwijsbeurs (Lembaga Pengelola Dana Pendidikan, LPDP). Hij werkt nu als docent aan het Institut Teknologi Indonesia.