Over ons Actueel Evenementen Promoties

Professional development in practice

exploring how lesson study unfolds in schools through the lens of organizational routines
Promotie:dr. F.T. (Fenna) Wolthuis
Wanneer:25 november 2021
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. K. (Klaas) van Veen
Copromotors:dr. M.D. Hubers, dr. S. (Siebrich) de Vries
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Professional development in practice

Implementatie onderwijsmethode ‘lesson study’ in Nederland

‘Lesson study’ is een professionaliseringsaanpak voor docenten die als doel heeft pedagogische en didactische kennis op te doen. De methodiek stimuleert de samenwerking en verbondenheid tussen collega’s en helpt theorie en praktijk met elkaar te verbinden.

Fenna Wolthuis heeft lesson study op de middelbare school in Nederland onderzocht via het concept van organisatieroutines. Eerst bekeek hoe het concept gebruikt kan worden om onderwijsinitiatieven in de schoolpraktijk te onderzoeken. Aan de hand daarvan ging zij na hoe scholen lesson study implementeren en uitvoeren, hoe docenten het opvatten en hoe dit de uitvoering en waardering van lesson study beïnvloedt. Ook bracht zij organisatorische randvoorwaarden in kaart.

Factoren zoals parttime aanstellingen, personeelsverloop, schoolbeleid en roosteren bleken grote invloed te hebben op de implentatie van lesson study. Het proefschrift toont aan dat de ‘organisatorische ruimte’ van scholen om lesson study te organiseren verschilt en geeft aanknopingspunten hoe ze die ruimte kunnen vergroten.