Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. R. (Ruxandra) Nagy
Wanneer:23 september 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. F. (Folkert) Kuipers, prof. dr. A. (Annemieke) Hoek, prof. dr. U.J.F. Tietge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Global players with local impact

Nieuwe biomarkers gevonden in follikelvloeistof van onvruchtbare vrouwen

Wereldwijd zijn 48,5 miljoen stellen onvruchtbaar, en door de huidige obesitas pandemie verwachten artsen dat dit getal zal blijven stijgen. Vrouwen met overgewicht hebben een lagere kans om natuurlijk zwanger te worden en ook zwangerschap na een medische behandeling is minder vaak succesvol. Dit komt mogelijk doordat de omgeving van de eicel, de follikelvloeistof (FV), bij deze vrouwen anders is samengesteld. In dit proefschrift onderzoekt Nagy de samenstelling van deze FV en hoopt zo nieuwe biomarkers te vinden voor een verlaagde vruchtbaarheid.

Tijdens haar onderzoek keek Nagy vooral naar stoffen die een rol spelen in de stofwisseling. Dit zijn de galzuren, die onder andere vet verteren, high-density lipoprotein, die cholesterol in de FV vervoert, en trimethylamine-N-oxide (TMAO), die wordt geproduceerd in de darmen en mogelijk een rol speelt bij hart- en vaatziektes. Uiteindelijk bleken TMAO, HDL en het galzuur ursodiol een relatie te hebben met de embryokwaliteit. Deze stoffen kunnen in de toekomst mogelijk gebruikt worden als biomarkers voor verlaagde vruchtbaarheid. Verder onderzoek moet uitwijzen of het beïnvloeden van deze stoffen door bijvoorbeeld leefstijlinterventies de kans op onvruchtbaarheid kan verlagen.

Curriculum Vitae

Sandra Nagy (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats in de afdeling Kindergeneeskunde en de afdeling Gynaecologie en obstetrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Binnenkort start zij haar nieuwe baan als ANIOS klinische genetica bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: "Global players with local impact: novel biomarkers for fertility".