Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. D.J. Robinson, dr. H.S. de Bruijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Targeted photodynamic therapy and photochemical internalization of
human head and neck cancer

Combinatie van fotodynamische therapie en fotochemische internalisatie in de behandeling van hoofd-hals tumoren

Fotodynamische therapie (PDT) is een minimaal invasieve kankerbehandeling, die onder andere wordt gebruikt bij patiënten met hoofd- of halskanker. Bij deze therapie zorgen artsen er eerst voor dat een lichtgevoelige stof, ofwel photosensitizer, in de tumorcellen terecht komt. Deze stof wordt geactiveerd met behulp van licht, en dit veroorzaakt allemaal reacties die ervoor zorgen dat de tumorcellen dood gaan. De nieuwste generatie PDT maakt gebruikt van zogenoemde conjugaten van een photosensitizer en een antilichaam, zodat de stof nog dieper in de tumorcellen terecht komt.

Deze conjugaten zijn echter zeer nieuw zijn en er is weinig bekend is over de effectiviteit tegen verschillende type tumorcellen. Daarom onderzocht Peng in dit proefschrift welke mechanismes de conjugaten precies in gang zetten en of hij met een combinatie van PDT en een techniek genaamd fotochemische internalisatie (PCI) de selectiviteit en specificiteit van het cetuximab-IR-700DX conjugaat kon verbeteren.

PCI is een techniek waarbij de lichtgevoelige conjugaten versterkt vrijkomen in het cytosol van tumorcellen, en dit kan volgens Peng de selectiviteit van PDT verbeteren. Om dit te onderzoeken paste hij de technieken toe op cellijnen van twee soorten hoofd-hals tumoren, zowel in vitro als in vivo - in muizen. Dit bleek inderdaad een verbetering, met name als de snelheid waarmee de deeltjes de cellen instroomden werd verlaagd. De combinatie van PDT en PCI lijkt dus een goede behandeling voor de onderzochte hoofd-hals tumoren, en Peng raadt dus aan om dit verder te onderzoeken.

Curriculum Vitae

Wei Peng (1991) studeerde Geneeskunde aan de RUG en combineerde zijn studie met onderzoek. Tijdens zijn MD/PhD promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als AIOS bij Vestfold Hospital Trust. De titel van zijn proefschrift luidt: “Targeted photodynamic therapy and photochemical internalization of human head and neck cancer.”