Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. H. (Henk) Groen, dr. S.R. de Rooij
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Women's health and wellbeing: the roles of early life adversity,
stress and lifestyle

Gezondheid en welzijn van vrouwen: de rol van negatieve gebeurtenissen, stress en leefstijl

Hart- en vaatziekten komen wereldwijd steeds vaker voor en zijn doodsoorzaak nummer één bij vrouwen. De toename van overgewicht onder vrouwen speelt hierbij een rol. Van Dammen onderzocht in dit proefschrift of blootstelling aan negatieve gebeurtenissen in de kindertijd samenhangt met risicofactoren voor hart- en vaatziekten, via hormonale, gedragsmatige of psychologische factoren. Ook bekeek ze of een leefstijlinterventie voorafgaand aan een zwangerschap het risico op hart- en vaatziekten vermindert en mentaal welbevinden verbetert, bij vrouwen met ernstig overgewicht en een kinderwens.

Ze toonde een link aan tussen blootstelling aan negatieve gebeurtenissen in de kindertijd en ongunstig gezondheidsgedrag en stressgerelateerde symptomen bij volwassen vrouwen. Dit komt mogelijk door stresshormonen, die een rol kunnen spelen bij een hoger risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Een leefstijlinterventie voorafgaand aan een zwangerschap bleek effectief in het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten en het verbeteren van fysieke kwaliteit van leven. De effecten zijn echter op langere termijn niet aantoonbaar. Van Dammen liet aan de hand van een systematische literatuurstudie zien dat leefstijlinterventies mentaal welbevinden verbeteren bij vrouwen in de vruchtbare levensfase met overgewicht en obesitas. Lopend onderzoek naar de effectiviteit van een leefstijlinterventie in het verbeteren van het risico op hart- en vaatziekten zal uitwijzen of blootstelling aan negatieve gebeurtenissen in de kindertijd een van de bepalende factoren is voor gewichtsverlies door leefstijlveranderingen.

Lotte van Dammen (1991) studeerde medische psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Haar promotieonderzoek, onder begeleiding van professor Annemieke Hoek (UMCG) en professor Tessa Roseboom (Amsterdam UMC), vond plaats bij de afdeling obstetrie en gynaecologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Meer informatie over het project is te vinden op www.WOMB-project.eu. De titel van haar promotieonderzoek luidt: Women's health and wellbeing: the roles of early life adversity, stress and lifestyle. Lotte start in 2019 met een postdoc in de VS.