Over ons Actueel Evenementen Promoties

Through the looking glass Epidemiological studies on eating disorders in primary care and the community

Epidemiological studies on eating disorders in primary care and the community
Promotie:Mw. F.R.E. (Frédérique) Smink
Wanneer:28 september 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. H.W. Hoek, prof. dr. A.J. (Tineke) Oldehinkel
Copromotor:dr. Hoeken, D. van
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Through the looking glass Epidemiological studies on eating
disorders in primary care and the community

Sterke daling van eetstoornis boulimia in Nederland

De afgelopen dertig jaar is het aantal nieuwe gevallen van Boulimia nervosa sterk afgenomen. Het aantal nieuwe gevallen van Anorexia nervosa daarentegen blijft stabiel. Mogelijke verklaring is dat boulimia gevoeliger is voor socioculturele veranderingen zoals een toename van overgewicht in de samenleving. Dat blijkt uit onderzoek van psychiater Frédérique Smink, waarop zij op 28 september promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Verder constateert zij dat er goed uitzien als jonge adolescent (11-13) beschermt tegen latere eetproblemen. Aardig gevonden worden door veel klasgenoten kwam juist naar voren als een voorspeller.