Oratie prof. dr. J. (Jasper) Veldman: Ontwerpen voor een lange levenscyclus

In de oratie van Jasper Veldman staat de levenscyclus van producten centraal: van ontwerp en productie tot gebruik, onderhoud en uiteindelijk hergebruik of ontmanteling. Of het nu gaat om een smartphone of een windturbine op zee, in alle gevallen moeten producenten, gebruikers en andere partijen keuzes maken die de duurzaamheid, kosten en prestaties beïnvloeden. De leerstoel Technology & Operations Management onderzoekt hoe we deze levenscycli slimmer kunnen inrichten. Veldman gaat in zijn oratie in op strategische vraagstukken zoals het optimaal inrichten van veilingen voor windparken en samenwerking tussen bedrijven bij het gebruik van schaarse middelen zoals onderhoudsschepen. Ook het verbeteren van de logistiek voor het ontmantelen van windparken op zee komt aan bod. Veldman stelt dat de kennis over de levenscyclus van kapitaalgoederen kan worden gebruikt voor de levenscyclus van consumentenproducten.
De leerstoel gaat zich richten op praktische, realistische oplossingen voor duurzamere producten en infrastructuren. Tijdens de oratie gaat Veldman in op consumentenproducten en ‘Right to Repair’. Nieuwe wetgeving geeft consumenten meer rechten, maar roept vragen op over betrouwbaarheid, reparatiemogelijkheden, kosten en nieuwe servicemodellen. Veldman roept ook op tot het bouwen van circulaire ecosystemen voor windenergie, waarin bedrijven samenwerken om materialen terug te winnen, kennis te delen en ontmanteling efficiënter te organiseren. Tenslotte staat hij stil bij het ontwikkelen van betere beslismodellen voor sectoren in transitie, zoals de elektrificatie van wegtransport, waar onzekerheden rond technologie en infrastructuur groot zijn.
Meer informatie
Oratie prof. dr. J. (Jasper) Veldman
-
Titel: Ontwerpen voor een lange levenscyclus
-
Leeropdracht: Technology and Operations Management
-
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Aanmelden s.v.p. uiterlijk een week van tevoren via het registratieformulier .
Livestream op 28 november 2025, zie: www.rug.nl/digitale-oratie