Over ons Actueel Evenementen Oraties

Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Marco de Carvalho Filho

Onderwijs voor verandering

De transformatieve reis van onderwijs overstijgt het louter verwerven van kennis en ontwikkelen van vaardigheden. Het is een diepgaande odyssee van zelfontdekking waarin studenten waarden ontwikkelen die vorm geven aan hun toekomstige professionele landschap. Navigerend door het precaire evenwicht tussen openheid en kritisch kijken, dagen studenten de status quo uit, ontrafelen ze maatschappelijke normen en gaan ze de confrontatie aan met dringende uitdagingen.

Toch is reflectie alleen niet voldoende. Studenten moeten architecten van verandering durven te zijn, in het besef dat de toekomst zich in het heden ontvouwt. Voor docenten reikt de taak verder dan het klaslokaal; ze moeten ernaar streven om de veerkracht van de volgende generatie te stimuleren in een wereld vol ongelijkheid, een wereld die schreeuwt om democratische betrokkenheid en worstelt met eindige hulpbronnen.

In zijn aankomende oratie gaat Marco de Carvalho Filho in op de noodzaak om medisch onderwijs te revolutioneren voor een radicale verandering in de gezondheidszorg. De urgentie komt voort uit het toenemende aantal ongemotiveerde studenten en de toenemende demografische druk op de gezondheidszorg. Met een vergrijzende bevolking die de vraag naar gezondheidszorg doet toenemen, worden regio's zoals Europa, waaronder Nederland, geconfronteerd met de uitdaging van 'medische woestijnen' - gebieden die worstelen om gekwalificeerde medische professionals aan te trekken en te behouden.

De Carvalho Filho stelt dat het van cruciaal belang is om het discours over het doel van onderwijs nieuw leven in te blazen. Deze heropleving kan de aanzet geven tot innovatieve onderwijspraktijken, het stimuleren van eigenaarschap bij studenten en zinvolle verbindingen met hun educatieve en professionele trajecten. Door persoonlijke en professionele ontwikkeling in een samenhangend verhaal te verweven, ontwikkelen studenten zich tot kritische denkers en change agents die zich inzetten voor sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid.

Oratie: prof. dr. M.A. (Marco) de Carvalho Filho

• Titel: Education for Change