Over ons Actueel Evenementen Oraties

Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Foto: Henk Veenstra

Het potentieel (be)grijpen.

Ontwikkeling en leren van personen met communicatief meervoudige beperkingen of doofblindheid.

Naar de ontwikkeling van kinderen met beperkingen is, in vergelijking met kinderen zonder beperkingen, wereldwijd veel minder onderzoek gedaan. Hierdoor hebben we een beperkt inzicht in hoe de ontwikkeling bij hen verloopt en hoe we hun ontwikkeling kunnen bevorderen. Inzicht in ontwikkeling en leren is helemaal beperkt als er sprake is van meervoudige beperkingen en zeker als daarbij tevens sprake is van ernstige belemmeringen in de communicatie. Gebrek aan kennis is een belangrijke reden waarom kinderen met meervoudige beperkingen nu vaak geen toegang hebben tot passend onderwijs.

Communicatief Meervoudig Beperkingen of Doofblindheid

De bijzondere leerstoel van prof. dr. Saskia Damen richt zich op de ontwikkeling en het leren van twee doelgroepen die te maken hebben met meervoudige beperkingen en ernstige belemmeringen in de communicatie: 1) personen met Communicatief Meervoudige Beperkingen (CMB) en 2) personen met aangeboren of vroeg verworven DoofBlindheid (DB). Personen met CMB ervaren ernstige belemmeringen in het waarnemen, verwerken, begrijpen of uiten van taal als gevolg van meervoudige beperkingen. Personen met DB hebben een beperking in horen én zien. Bij aangeboren DB zijn deze beperkingen er vanaf de geboorte of voor de start van de taalontwikkeling en bij vroeg verworven DB ontstaan deze in de kindertijd of adolescentie.

Onderzoek binnen de bijzondere leerstoel

Omdat vaak ten onrechte wordt gedacht bij kinderen met CMB of DB dat er een gebrek is aan leerbaarheid richt de leerstoel richt zich op het ontwikkelen en toetsen van methoden om individuele vaardigheden, ontwikkelings- en leermogelijkheden van personen met CMB of DB in kaart te kunnen brengen. Daarnaast richt de leerstoel zich op het ontwikkelen en toetsen van methoden om individuele vaardigheden, de ontwikkeling en het leren te bevorderen bij deze doelgroepen. We richten ons daarbij met name op de kennis en vaardigheden van ouders, begeleiders en leerkrachten van personen met CMB of DB. Met onze onderzoeksresultaten willen we aantonen dat ook deze personen, net als iedereen, een leven lang kunnen leren.

• Titel: Het potentieel (be)grijpen
  • Leeropdracht: Ontwikkeling en leren van personen met communicatief meervoudige beperkingen of doofblindheid
  • Faculteit: Gedrags- & Maatschappijwetenschappen

Livestream op 3 november, zie: www.rug.nl/digitale-oratie