Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof. dr. H.I. (Irene) Heijink: Laten we contact houden – Sterke cel-cel connecties voor gezonde longen

Wanneer:vr 06-10-2023 14:15 - 15:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Prof. Irene Heijink (1975) bestudeert met haar team de mechanismen die ten grondslag liggen aan de beschadiging van het longweefsel bij verschillende longziekten, zoals astma, COPD en longfibrose. Dit doet zij in nauwe samenwerking met de kliniek, gebruikmakend van kweekmodellen met cellen afkomstig van patiënten. Heijink stuurt het lab Experimentele Longziekten (EXPIRE) aan en is momenteel programmaleider van het Groningen Research Institute for COPD (GRIAC), een multidisciplinair en translationeel onderzoeksinstituut waarbinnen nauwe samenwerking plaatsvindt tussen basale en klinische wetenschappers.

Longziekten vormen een belangrijk maatschappelijk probleem. Ziekten als astma en COPD komen veel voor en hebben een grote invloed op de kwaliteit van leven. COPD is momenteel zelfs de derde doodsoorzaak wereldwijd. Longziekten worden vaak pas in een laat stadium ontdekt, wanneer er al aanzienlijke schade is die niet meer is te behandelen. Met name schade aan de bekledende laag van de luchtwegen en longen (het epitheel – betrokken bij afweerprocessen) met verlies van onderlinge contacten tussen de cellen in deze laag wordt momenteel gezien als cruciaal onderdeel van ziekteprocessen. Irene Heijink ontdekte dat een belangrijke sturende rol is weggelegd voor het beschadigde epitheel bij de ontspoorde ontstekingsreactie in de longen van astma- en COPD-patiënten.

In haar leerstoel Cellulaire en Moleculaire Longpathologie wil Heijink nieuwe strategieën ontwikkelen om de epitheelbarrière bij longziekten te herstellen en daarmee het ziekteproces te stoppen of zelfs terugdraaien. Daarbij maakt zij gebruik van geavanceerde kweekmodellen (zoals lab-on-chip), die zij ontwikkelt binnen een grote landelijke samenwerking om longschade eerder te kunnen detecteren en nieuwe aanknopingspunten voor behandeling te vinden. Ook ontwikkelt zij in samenwerking met de Universiteit van Twente, gebruikmakend van een innovatieve technologie, een nieuwe strategie om de schade diep in de longen beter te kunnen behandelen en mogelijk zelfs weefselherstel te realiseren.

Oratie: prof. dr. H.I. (Irene) Heijink

• Titel: Laten we contact houden – Sterke cel-cel connecties voor gezonde longen
  • Leeropdracht: Cellulaire en Moleculaire Longpathologie
  • Faculteit: Medische Wetenschappen

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 29 september via het aanmeldformulier .

Livestream op 6 oktober 2023, zie: www.rug.nl/digitale-oratie

Full text open access versie van de oratie: