Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof. dr. V.I. (Veroni) Eichelsheim: Over generaties. Intergenerationele patronen van deviant gedrag

Wanneer:vr 15-09-2023 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Veroni Eichelsheim

Waarom clustert deviant gedrag (gedrag dat afwijkt van gangbare sociale normen, zoals agressief of crimineel gedrag) in bepaalde families? En wat zijn effectieve strategieën zijn om dergelijke patronen te doorbreken? Dit zijn vragen die Veroni Eichelsheim stelt in haar oratie.

Complex samenspel

Intergenerationele continuïteit – oftwel de mate waarin ouderlijk gedrag de kans beïnvloedt dat kinderen soortgelijk gedrag zullen vertonen – is een complex samenspel tussen individuele kenmerken, genetische, sociale, en socio-economische mechanismen, in interactie met bredere maatschappelijke of historische ontwikkelingen.

Goede timing

Interveniëren bij problematiek blijkt een lastige opgave, zeker in een doelgroep die vaak wars is van instanties of onzichtbaar blijft voor hulpverlening. Terwijl de timing van interventies belangrijk is: vroeg ingrijpen, maar niet té vroeg. Bovendien worden interventies in deze groep niet alleen vrijwillig uitgevoerd, maar ook onvrijwillig: door een rechter opgelegd. Die onvrijwilligheid van interveniëren brengt een spanningsveld met zich mee tussen het bieden van zorg en pedagogische ondersteuning enerzijds, en repressie anderzijds.

Samenwerking tussen disciplines

Om de komende jaren doorbraken te bereiken, is een goede samenwerking tussen disciplines zoals ontwikkelingspsychologie, criminologie en sociologie maar ook de rechtsgeleerdheid van essentieel belang. Alleen als we de complexe mechanismen onderliggend aan intergenerationele continuïteit én veerkracht beter begrijpen, kunnen we effectievere interventies ontwikkelen. Interventies met bij voorkeur een lange opvolgduur: over de levensloop en misschien wel over generaties.

Veroni Eichelsheim bekleedt de bijzondere leerstoel ‘Intergenerationele continuïteit van deviant gedrag’, ingesteld door het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) en de Rijksuniversiteit Groningen. Het doel van deze leerstoel is te onderzoeken waarom deviant gedrag (gedrag dat afwijkt van gangbare sociale normen, zoals agressief of crimineel gedrag) clustert in bepaalde families én wat effectieve strategieën zijn om dergelijke patronen te doorbreken.

Oratie: prof. dr. V.I. (Veroni) Eichelsheim

• Titel: Over generaties. Intergenerationele patronen van deviant gedrag
  • Leeropdracht: Intergenerationele continuïteit van deviant gedrag
  • Faculteit: Gedrags- & Maatschappijwetenschappen

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 8 september via het aanmeldformulier .

Livestream op 15 september, zie: www.rug.nl/digitale-oratie