Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.dr. F.G.A. (Frank) Jansman: Afstellen en afstemmen van geneesmiddelen bij kanker

Wanneer:vr 12-05-2023 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

In zijn oratie betoogt Frank Jansman dat de behandeling met geneesmiddelen bij kanker voor verbetering vatbaar is: enerzijds geldt dit voor het bepalen van de juiste doseringen op geleide van de individuele patienten- en ziektekenmerken. Anderzijds gebruikt de patient met kanker vaak een palet aan geneesmiddelen, polyfarmacie genoemd. Bij antikankerbehandeling moet het volledige geneesmiddelengebruik worden geevalueerd en aangepast.
Ongewenste geneesmiddelen kunnen worden gestopt en gewenste, ontbrekende geneesmiddelen worden toegevoegd. Dit leidt tot een betere werkzaamheid, minder bijwerkingen en lagere kosten.

Het onderzoek van Jansman richt zich een zorgvuldige begeleiding van geneesmiddelengebruik en op de klinische farmacologie van geneesmiddelen bij kanker. Zijn specifieke onderzoek en activiteiten op gebied van interacties met oncologische middelen hebben geleid tot opname hiervan in het geautomatiseerde medicatiebewakingssysteem, waarvan apothekers en artsen in Nederland gebruik maken bij het voorschrijven.

Jansman zal in zijn oratie met voorbeelden laten zien waarin de behandeling met geneesmiddelen bij kanker kan worden verbeterd. Zo is het gebruik van oxycodon ongeschikt bij patienten die een veel toegepast middel bij prostaatkanker gebruiken. Ook blijkt uit zijn onderzoek dat maar liefst bij 80% van oudere patienten met kanker aanpassing van het geneesmiddelgebruik gewenst is.

Frank Jansman is bijzonder hoogleraar Klinische farmacie, in het bijzonder in de oncologie. De leerstoel is ondergebracht bij de afdeling Pharmacotherapy, -Epidemiology & Economics van het Groningen Research Institute for Pharmacy en de opleiding Farmacie.
Jansman is ziekenhuisapotheker en klinisch farmacoloog in het topklinische Deventer Ziekenhuis. Hij combineert zijn werkzaamheden in het ziekenhuis met onderwijs en onderzoek aan de RUG, waardoor deze aansluiting vinden bij de klinische praktijk.

Oratie: prof.dr. F.G.A. (Frank) Jansman

• Titel: Afstellen en afstemmen van geneesmiddelen bij kanker
  • Leeropdracht: Klinische Farmacie, in het bijzonder in de oncologie
  • Faculteit: Science and Engineering

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 5 mei via het aanmeldformulier .

Livestream op 12 mei 2023, zie: www.rug.nl/digitale-oratie

Full text open access versie van de oratie: