Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.dr. L.J.A. (Jan Anton) Koster: Nieuwe oplossingen voor oude problemen

Wanneer:vr 03-02-2023 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Nieuwe oplossingen voor oude problemen; nieuwe halfgeleiders maken het mogelijk

Het onderzoek van Jan Anton Koster gaat uit van nieuwe materialen die we gebruiken voor energie-onderzoek. Zonnecellen bijvoorbeeld. Hoe te voorzien in onze energiebehoefte is een oud probleem.

Er zijn heel veel verschillende soorten zonnecellen in ontwikkeling, gebaseerd op allerlei halfgeleidende materialen. Sommige technologieën zijn min of meer klaar, zoals silicium, maar andere zijn nog volop in beweging. Dit zijn ook de gebieden waar nieuwe oplossingen te vinden zijn. Koster wil er twee uitlichten: zogenaamde perovskieten en organische halfgeleiders. Beide klassen materialen zijn heel anders dan gewoon silicium en dat maakt ze ook zo interessant. Echter, voordat ze toegepast kunnen worden, moet er nog wel het een en ander verbeteren.

Dat is dus perfect voor een wetenschapper: Er is duidelijk potentie, maar er zijn ook nog voldoende problemen over. Welke rol speelt natuurkunde dan in het verbeteren van zonnecellen? Het komt uiteindelijk aan op de eigenschappen van die halfgeleiders, en welke eigenschappen moet je nu hebben voor de best mogelijk zonnecel? Dat is precies waar de natuurkunde een antwoord op geeft.

In zijn onderzoek richt Koster zich vooral op wat je ziet op macroscopische schaal, dus hoe een zonnecel zich gedraagt in het lab, en hoe je dat kunt relateren aan eigenschappen van de halfgeleiders op een kleinere schaal. Er bestaat een hele keten van lengteschalen, helemaal vanaf het atoom, naar een concrete zonnecel. Al die stapjes bepalen uiteindelijk het rendement. De beide extremen van deze schaal (atomair en macroscopisch) krijgen voldoende wetenschappelijke aandacht, maar juist het verbinden van beide uitersten is cruciaal.

Oratie: prof.dr. L.J.A. (Jan Anton) Koster

• Titel: Nieuwe oplossingen voor oude problemen
  • Leeropdracht: Fysica van nieuwe half geleiders en devices
  • Faculteit: Science and Engineering

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 27 januari via het aanmeldformulier .

Livestream op 3 februari 2023, zie: www.rug.nl/digitale-oratie