Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.mr.dr. B.P. (Beryl) ter Haar: Labour Law in a Changing World

Wanneer:vr 09-12-2022 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

De wereld is snel en ingrijpend aan het veranderen als gevolg van digitalisering, robotisering, de groene transitie, groeiende schaarste aan bronnen, en de toenemende individualiserende samenleving. Veel van deze veranderingen betreffen ook ons werk.

Er is vanuit het arbeidsrecht dan ook veel aandacht voor die veranderingen. Net als bijvoorbeeld in socio-economics waarin nieuwe theorien worden gepresenteerd. Bijvoorbeeld de Doughnut Economics van Kate Raworth en Mission Economics van Mariana Mazzucato. Anticiperend op de paradigm shifts die deze theorien teweegbrengen, richt het onderzoek van prof. Beryl ter Haar zich op een volledige herziening van het arbeidsrechtelijke systeem.

De herziening betreft de waarden, doelen en functies van het arbeidsrecht, inclusief instituties zoals het arbeidscontract, de noodzaak van sociale zekerheid, sociale voorzieningen en werknemersvertegenwoordiging (vakbonden; ondernemingsraden). Een dergelijke fundamentele herziening van het arbeidsrecht is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het coherent en consistent blijft, zodat we de overgang naar een nieuw systeem begeleid kunnen maken en zodat we duurzamere oplossingen kunnen vinden voor hedendaagse arbeidsrechtelijke problemen.

Download hier de volledige oratietekst: Labour law in a changing world

Oratie: prof.mr.dr. B.P. (Beryl) ter Haar

• Titel: Labour Law in a Changing World
  • Leeropdracht: Europees en rechtsvergelijkend arbeidsrecht
  • Faculteit: Rechtsgeleerdheid

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 2 december via het aanmeldformulier .

Livestream op 9 december, zie: www.rug.nl/digitale-oratie

Full text open access versie van de oratie: